Fransa'nın yeni uçak gemisi PANG üretim için gün sayıyor

Burak Seletuz Burak Seletuz / 10.06.2025 09:35

Fransız Donanması'nın gelecekteki nükleer enerjili uçak gemisi projesi olan Porte-avions de nouvelle génération (PA-Ng), tasarım aşamasını tamamlamak üzere olup, üretim safhasına geçiş için kritik bir onay eşiğine yaklaşmış bulunmaktadır.

Fransa

PANG

Programa dair nihai kararın bu yıl sonuna kadar verilmesi beklenirken, geminin hibrit bir insanlı/insansız hava gücüyle görev yapması planlanmaktadır.

Programda kritik aşama

Fransız Donanması'ndan PA-Ng program subayı Kaptan Thibault Lavernhe, 21 Mayıs'ta Farnborough'da düzenlenen Navy Leaders CNE 2025 etkinliğindeki konuşmasında, program için önemli bir dönemece girildiğini belirtti.

Kaptan Lavernhe, "Savunma Bakanlığı, programın hayata geçirilmesi kararını yıl sonuna kadar verecek," diyerek sürecin hassasiyetine dikkat çekti.

"Gemi şu an kağıt üzerinde tasarlanmış durumda. Fransız Donanması olarak ne istediğimizi biliyoruz; artık ileriye gitmek için yalnızca siyasi bir karar gerekiyor," ifadeleriyle projenin mevcut durumunu özetledi.

Mevcut uçak gemisi Charles de Gaulle'ün 2038'de yerini alması hedeflenen PA-Ng, 78.000 ton deplasmana, 310 metre uzunluğa ve yaklaşık 90 metre genişliğe sahip olacak.

Gemi, 30 adet savaş uçağı kapasiteli bir hava grubunu barındıracak şekilde tasarlanmıştır.

Projenin endüstriyel ana yükleniciliğini Naval Group ve Chantiers de l'Atlantique'in kurduğu MO Porte-Avions ortak girişimi üstlenirken, iki adet K-22 basınçlı su reaktöründen oluşacak nükleer güç sisteminin tasarım ve teslimatından TechnicAtome sorumludur.

Charles de Gaulle'den farklar

PA-Ng, mevcut amiral gemisi Charles de Gaulle'e kıyasla önemli teknolojik ve operasyonel üstünlükler sunacak.

En dikkat çekici yeniliklerden biri, geminin aynı anda hem uçak indirme hem de kaldırma kabiliyetine sahip olmasıdır.

Kaptan Lavernhe bu durumu, "Charles de Gaulle'de aynı anda yapamadığımız bir şey olan, iniş sırasında uçak fırlatma yeteneğine sahip olacağız. Bu 'esnek güverte' kabiliyeti, operasyonel esneklik için kilit önemdedir," sözleriyle açıkladı.

Geminin 17.200 m2'lik uçuş güvertesi, 27 savaş uçağı ve iki E-2D Hawkeye'dan oluşacak büyük bir taarruz gücünü destekleyecek şekilde optimize edilmiştir.

Güvertede yer alacak "mühimmat otoyolları" ve "çiftlikleri" sayesinde uçakların mühimmat yükleme süreleri önemli ölçüde kısalacaktır.

Lavernhe, "Güvertede yeterli alana sahip olmak yetmez. Ayrıca gemi içinde çok sayıda mühimmatı depolamanız ve hızla hareket ettirmeniz gerekir," diyerek bu konunun altını çizdi.

Bir diğer önemli fark ise General Atomics tarafından üretilen Elektromanyetik Uçak Fırlatma Sistemi (EMALS) ve Gelişmiş Durdurucu Halat (AAG) sistemlerinin kullanılacak olmasıdır.

Bu sistemlerin entegrasyonu için Rafale uçakları ile ABD'de test kampanyalarına başlandığını belirten Lavernhe, "Bu bizim için büyük bir adım ve özellikle avcı uçaklarının maksimum kalkış ağırlığında verimlilikte büyük bir artış bekliyoruz. Charles de Gaulle'de yapabildiğimizden birkaç ton daha fazla olacak," dedi.

İnsanlı ve insansız sistemler

PA-Ng'nin hava gücünün zaman içinde evrilmesi planlanmaktadır. Geminin hizmete girdiğinde Rafale M F5 standardı, E-2D Hawkeye ve insansız hava araçları (İHA) ile donatılması öngörülüyor.

Kaptan Lavernhe'ye göre, 2040 civarında uçak gemisi uyumlu bir insansız savaş uçağının hava grubuna katılması beklenmektedir.

Bu insansız savaş uçaklarının, "her şeyden önce Rafale için bir “loyal wingman” olacağı, düşman hava savunmasını geçme ve tartışmalı ortamlarda hava gücü sağlama yeteneği sunacağı" belirtilmektedir.

Daha ileri bir tarihte, yaklaşık 2045 yılında, deniz platformlarına uygun hale getirilmiş Yeni Nesil Savaş Uçağı'nın (Next Generation Fighter) envantere girmesi hedeflenmektedir.

Bu dönemde hava grubunun Rafale, insansız savaş uçakları ve E-2D'lerle birlikte görev yapacağı, böylece gemideki "hibritliğin" en üst düzeye ulaşacağı ifade ediliyor.

Program takvimine göre, PA-Ng'nin montajının 2032'de Chantiers de l'Atlantique'in St. Nazaire'deki tersanesinde başlaması planlanmaktadır.

Geminin 2035'te denize indirilmesi ve ardından donatım faaliyetleri ile nükleer yakıt yüklemesinin yapılması, 2036-2037 yılları arasında ise deniz denemelerinin gerçekleştirilmesi öngörülüyor.

Kaynak: gdhDigital

Son Haberler