GCAP projesinin zamana karşı yarışı devam ediyor

Aksel Buzuter Aksel Buzuter / 12.06.2025 08:09

İngiltere, Japonya ve İtalya'nın ortaklaşa geliştirdiği altıncı nesil savaş uçağı projesi GCAP (Global Combat Air Programme), ABD'nin yeni nesil F-47 savaş uçağını 2030’lara gelmeden sahaya indirme planı nedeniyle zaman baskısıyla karşı karşıya.

GCAP projesinin zamana karşı yarışı devam ediyor

GCAP

Ancak İtalyan Hava Kuvvetleri Generali Giandomenico Taricco’ya göre bu iki platform rakip değil, birbirini tamamlayan müttefik sistemler olarak değerlendiriliyor.

Taricco, GCAP programını yürüten hükümetler arası kuruluş GIGO’da ticari ve kurumsal direktör olarak görev yapıyor. “F-47 esasen bir Amerikan uçağı olacak ve GCAP’e rakip değil. Amacımız, bu iki platformun birlikte çalışabilirliğini sağlayarak entegre bir savaş ağı kurmak,” açıklamasında bulundu.

F-47 hakkında

ABD Başkanı Donald Trump’ın Mart 2025’te duyurduğu ve Boeing tarafından geliştirileceği belirtilen F-47’nin 2030’dan önce hizmete girmesi planlanıyor. Bu, 2035’te hizmete girmesi öngörülen GCAP’e karşı ciddi bir takvim avantajı anlamına geliyor.

Trump'ın, geçtiğimiz ay Japonya Başbakanı Shigeru Ishiba ile yaptığı görüşmede, F-47’yi Japonya’ya önerdiği de Japon basınında yer aldı. Ancak Japonya, GCAP programına katılarak uçakta kullanılacak teknolojilerin ortak sahibi olmayı hedefliyor. ABD yapımı bir platformda bu hakka sahip olamayacağına dair endişeler Japon yetkililerce dile getiriliyor.

GCAP projesinin zamana karşı yarışı devam ediyor
F-47

Japonya sabırsız davranıyor

Reuters’ın geçtiğimiz ayki haberine göre, Japonya GCAP’in 2035’te sahaya sürülebileceğine dair şüpheler taşıyor ve aradaki boşluğu doldurmak amacıyla ek F-35 siparişleri vermeyi değerlendiriyor. Taricco ise bu endişelerin sadece Japonya’ya özgü olmadığını vurguluyor: “Japonlar programın hızlandırılması konusunda son derece motive; biz de aynı şekildeyiz. Herkes süreci sıkıştırıyor.”

Mevcut takvim

GIGO, 2025 sonunda ortak endüstriyel girişimle ilk uluslararası sözleşmesini imzalayacak. Tasarım ve geliştirme anlaşmasının ise 2026 sonu ya da 2027 başında yapılması bekleniyor. Girişim; İngiltere’den BAE Systems, İtalya’dan Leonardo, Japonya’dan ise JAIEC ortaklığında kuruluyor. Merkez ofisi, Londra yakınlarındaki Reading kentinde GIGO ile aynı binada olacak ve ilk 12–15 ay içinde yaklaşık 1.000 kişilik bir kadro barındıracak.

İnsansız sistemler ve GCAP

Taricco, savaş uçağının drone'larla birlikte operasyon yürütecek şekilde tasarlandığını ancak insansız platformların geliştirilmesinin şu an için ulusal takvimlere göre yürütüldüğünü belirtti. Ayrıca, ihracatın GCAP iş birliğinin temel bir ayağı olduğunu vurguladı. Özellikle Suudi Arabistan’ın potansiyel ortak olarak projeye katılımı konusunda temaslar ulusal düzeyde yürütülüyor.

GCAP, yalnızca üç ülkenin değil, aynı zamanda geleceğin çok uluslu hava savunma stratejisinin bel kemiği olarak şekillendirilmek isteniyor. Ancak ABD’nin F-47 ile zaman avantajı elde etmesi, projeye yönelik stratejik kararları hızlandırmak zorunda bırakıyor.

Kaynak: gdhDigital

Son Haberler