ABD Hava Kuvvetleri’nin yeni uçağı: NG Model 437 Vanguard


ABD Hava Kuvvetlerinin yeni uçağı ; NG Model 437 Vanguard, kamuoyuna tanıtıldı. Hem insanlı hem de insansız yeni nesil yapay zeka destekli silahlı hava aracı, özel test uçuşlarında kullanılacak.
Northrop Gruman tarafından geliştirile uçağın birim maliyeti ise 6 milyon dolar olarak açıklandı.
Model 437; ABD hava kuvvetleri için Northrop Grumman tarafından gizli yürütülen bir insanlı ve insansız savaş uçağıdır.

İlk uçuşunu pilotlu Ağustos 2024 de yapan uçak için son bilgiler, aynı uçağın pilotsuz uçuş testlerine başlamaya hazır olduğu yönünde.
ABD Hava Kuvvetleri Model 437 Vanguard Jet’i ”Yapay Zeka Test Platformu” olarak kullanılıyor. Yapay zeka testlerinde acil durumlarda müdahale için uçakta test pilotu yer almakta.
Bugüne kadar ABD Hava Kuvvetlerinin yapay zeka destekli aktif kullandığı uçağı ise ”otonom uçuş yazılım” lı hava aracı ; X-62A Test Uçağı (VISTA) idi.


Model 437 bu yıl devreye alınarak X-62 projesi sonlandırılacak. Model 437’de Pratt & Whitney PW535 ‘e sahip.
Uçağın teknik özellikleri ise şöyle:- Mürettebat: 1
- Uzunluk: 41 ft (12 m)
- Kanat açıklığı: 41 ft (12 m)
- Brüt ağırlık: 10.000 lb (4.536 kg)
- Güç ünitesi: × Pratt & Whitney PW535 turbofan , 3.400 lbf (15 kN) itme gücü
- Maksimum hız: Mach 0.85
- Menzil: 3.000 mil (5,000 km)
- Servis tavanı: 25.000 ft (7.600 m)
Uçağın toplam kalkış ağırlığı 10.000 pound. Model 437 Vanguard yaklaşık 3.000 deniz mili menzile ve altı saatlik bir uçuş süresine sahip olacak.
Model 437, iki AIM-120’yi barındıracak şekilde boyutlandırılmış dahili bir silah bölmesi de dahil olmak üzere birden fazla konumda 2.000 pound’a kadar yük taşıyabilir .
Beacon programı kapsamında Northrop Grumman, Applied Intuition, Autonodyne, Merlin Labs, Red 6, Shield AI ve SoarTech olmak üzere altı savunma teknolojisi şirketiyle ortaklık kurdu.
Northrop Grumman’ın uçuş donanımını “ilgili görev senaryolarını taklit eden entegre bir ortam” sağlayarak otonom uçuş yazılımı çözümlerinin geliştirilmesine yardımcı olacaktır.
Northrop Grumman Baş Teknoloji Sorumlusu Tom Pieronek’e göre, uçağa aynı anda birden fazla otonom görev yazılım paketi kurulabiliyor ve pilot uçuş sırasında bir kokpit tableti kullanarak yazılım paketleri arasında geçiş yapabileceğini açıkladı.
Pilotsuz uçuşta ise; önceden verilen görev yerden kullanıcısı olmasa dahi, görevi tamamlayıp, gerekli işlem sonrası birliğine geri dönebilmektedir.
Brian Maisler, Model 437 Vanguard’ın baş pilotudur.
Test pilotu ise Virgin Galactic SpaceShip’ten tanıdığımız Justin Gillen..
Muhteşem pilotaj becerilerinin yanı sıra dünyadaki en sıra dışı hava araçlarını uçuran bir pilottur.


Başlangıçta Model 437’nin kokpitte bir emniyet pilotu bulunacak ve gerektiğinde yazılımı devre dışı bırakabilecektir.



Model NG437 uçağını ilgi ile veriler açıklandıkça takip edeceğiz.
Kaynaklar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_437
https://tech.yahoo.com/transportation/articles/scaled-composites-model-437-vanguard-200138093.html
Kaynak: tolgaOzbek