ASFAT’ta ihracat: TCG AKHİSAR, 223 milyon Euro’ya Romanya’ya satıldı

Aksel Buzuter Aksel Buzuter / 03.12.2025 23:10
ASFAT’ta ihracat: TCG AKHİSAR, 223 milyon Euro’ya Romanya’ya satıldı

ASFAT, Hisar sınıfı Açık Deniz Karakol Gemisi’nin ilki olan TCG AKHİSAR’ı (P-1220) Romanya Donanması’na satışı için 223 milyon Euro’luk anlaşma imzaladı. Romanya’nın başkenti Bükreş’te gerçekleştirilen imza töreni ile ASFAT’ın ihracat yaptığı ülkelere Romanya da katılmış oldu.

Romanya’nın Türkiye’den HİSAR sınıfı hafif korvet tedarikine ilişkin hükümetler arası sözleşmenin imza töreni, 3 Aralık Çarşamba günü Romanya Milli Savunma Bakanlığı binasında gerçekleştirildi.

Romanya Savunma Bakanı Vekili Ekonomi Bakanı Radu Miruță, Millî Savunma Bakan Yardımcısı ve ASFAT Yönetim Kurulu Başkanı Musa Heybet müşahitliğinde ASFAT ile Romanya Savunma Bakanlığı arasında Korvet ihracatına yönelik İmza Töreninde ASFAT adına Genel Müdürü Prof. Dr. Mustafa İlbaş ile Romanya adına Silahlanma Genel Müdürü Tuğg. Ion Cornel Plaşa kontratı imzaladı.

Romanya Savunma Bakanı Ionuț Moșteanu, törenden sonra şu açıklamayı yaptı:

“Deniz Kuvvetleri’nin hizmetine yeni bir geminin girmesi, Karadeniz’deki savunma kapasitemizi güçlendiren somut bir adımdır. Sadece askeri teçhizattan değil, Romanya’nın güvenliğinden ve görevlerini yerine getirmek için en iyi koşullara ihtiyaç duyan askerlerimize duyulan saygıdan da bahsediyoruz.”

ASFAT’ta ihracat: TCG AKHİSAR, 223 milyon Euro’ya Romanya’ya satıldı

2023’te denize indirildi

TCG Akhisar, 23 Eylül 2023 tarihinde İstanbul Tersanesi’nde yapılan tören ile denize indirildi. Ardından 11 ay sonra da deniz testlerine başladı.

Hisar Sınıfı’nın ilk gemisi olan TCG AKHİSAR, ülkemizin 1990’ların ortalarında yerli deniz platformları geliştirme amacıyla başlattığı daha kapsamlı MİLGEM (Milli Gemi) girişiminin yeni bir evrimini temsil ediyor.

Türkiye, MİLGEM’den türetilen korvetleri Pakistan, Ukrayna ve Malezya’ya ihraç eden mevcut ihracat programlarıyla, rekabetçi fiyatlarla yetenekli platformlar arayan müttefik ülkelere modern deniz araçları sağlayan güvenilir bir tedarikçi olarak kendini kanıtlamış durumda.

ASFAT’ta ihracat: TCG AKHİSAR, 223 milyon Euro’ya Romanya’ya satıldı

Hisar Sınıfı, Ada Sınıfı korvet tasarımından türetilmiş olsa da, yüksek yoğunluklu denizaltı savunma harbi yerine devriye ve polislik görevleri için platformu optimize ederken, inşa süresini ve maliyetlerini azaltmak için önemli değişiklikler içermekte.

En önemli tasarım değişikliği tahrik sisteminde. Ada sınıfı korvetler, yüksek hızlı operasyonlar için gaz türbinleriyle birlikte bir CODAG (Kombine Dizel ve Gaz) sistemi kullanırken, Hisar sınıfı bir CODELOD (Kombine Dizel-Elektrik veya Dizel) sistemi kullanıyor.

Bu konfigürasyon, birkaç knot maksimum hızdan (Ada sınıfının 29 knot’ına kıyasla 24 knot) feragat etse de, yakıt verimliliğinde önemli bir iyileşme ve menzilde artış sağlayarak dayanıklılığı önceki tasarıma kıyasla yüzde 50 artırıyor.

ASFAT’ta ihracat: TCG AKHİSAR, 223 milyon Euro’ya Romanya’ya satıldı

10 gemi inşa ediliyor

Deniz Kuvvetleri için inşası İstanbul Deniz Kuvvetleri Tersanesi ve Desan, Dearsan ve Özata gibi özel Türk tersanelerinden oluşan bir konsorsiyum arasında dağıtılan on adet Hisar sınıfı gemi sipariş etmişti.

Teslimata hazır hale gelen ilk gemi Romanya’ya satılırken ikinci gemi TCG KOÇHİSAR ise geçtiğimiz aylarda liman testleri tamamlamıştı. Muhtemel Mart 2026’da TCG KOÇHİSAR’ın Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’na teslimatı planlanıyor.

Sınıfın gelecekteki gemilerinin, HİSAR-D füzeleri için dikey fırlatma sistemleri de dahil olmak üzere geliştirilmiş silahlanma alması planlanıyor, ancak ilk iki geminin başlangıç konfigürasyonunda bu yetenek bulunmuyor.

Teknik Özellikler

  • Toplam uzunluk: 99,56 metre
  • Genişlik: 14,42 metre
  • Taslak: 3,77 metre
  • Maksimum hız: 24 knot
  • Deplasman: 2300 ton

Romanya’nın ihalesini Fransa kazanmıştı

Romanya daha önce Hollandalı gemi yapımcısı Damen ve Fransız Naval Group’un katıldığı bir korvet tedarik yarışması düzenlemişti. 2019’da Naval Group ve ortağı yerel tersane Santierul Naval Constanta’nın (SNC) dört yeni korvet inşa etme programı için seçildiğini duyurmuştu. Anlaşma ayrıca hizmette olan T22 fırkateynlerinin modernizasyonunu ve bir bakım ve eğitim merkezinin kurulmasını da içeriyor.

Ancak, açıklamadan 6 yıl, iyi niyet mektubunun da imzalanması üzerinden 3 yıl geçmesine rağmen proje hayata geçirilemedi.

Kaynak: tolgaOzbek

Son Haberler