C-27J nakliye uçağı sivil pazara giriş yaptı


Suudi Arabistan enerji devi Aramco, Paris Airshow kapsamında 2 adet C-27J Spartan uçağı satın almak için anlaşma imzaladı.
16 Haziran 2025’te Suudi Arabistan enerji devi Aramco, Paris Airshow sırasında 2 adet C-27J Spartan uçağı satın almak için resmi bir anlaşma imzaladı. Bahse konu anlaşma ile Aramco, Spartan platformunun ilk sivil operatörü oldu. Tedarik edilecek 2 uçak, Aramco’nun “Aloula Aviation” marka adı altında faaliyet gösteren, Mukamalah Aviation Company tarafından işletilecek.
C-27J Spartan’lar yangın söndürme, kargo taşımacılığı, petrol sızıntısı müdahalesi ve tıbbi tahliye görevleri gibi çeşitli kritik işlevlere hizmet edecek. The Aviationist tarafından yapılan habere göre sipariş edilen uçakların teslimatları ise 2027 yılında başlayacak.
Mukamalah Aviation Company, Suudi Arabistan’daki ilk sivil havacılık şirketidir. 1934’te kurulan şirketin kökenleri, Aramco’nun Krallığın geniş topraklarında petrol arama çalışmalarını desteklemek için ilk uçağı piyasaya sürmesine kadar uzanmaktadır. Şirket bugün yolcu ve kargo, petrol sahası lojistiği ve acil müdahale dahil olmak üzere çok çeşitli görevler yürüten 55 uçaktan oluşan çeşitli bir filoyu işletmektedir. Mukamalah filosunu işletmenin yanı sıra bakım ve onarım süreçlerini de yönetmektedir. Şirket ayrıca kritik havacılık altyapılarının bakımından da sorumlu.
Buna ek olarak şirket, Leonardo’nun AW109 ve AW139 helikopterleri için yetkili servis konumunda. Keza Mukamalah, Leonardo’nun Orta Doğu’daki en büyük helikopter operatörlerinden biridir ve 2008’den beri AW139’ları ve 2006’dan beri AW109’ları işletmektedir. Şirket toplamda 27 helikopterlik bir filoya sahiptir.
C-27J Next Generation
C -27J Next Generation, yangın söndürme operasyonlarında geçerli bir “silah” olma vaadinde bulunan C-27J Spartan’ın modernize edilmiş bir varyantıdır. STOL (Kısa Kalkış ve İniş) yetenekleri ve sınıfındaki diğer uçaklara kıyasla yüksek manevra kabiliyeti ile tasarlanan Spartan, harp senaryolarında test edilmiş yeteneklere sahiptir.
Bu bağlamda C-27J, Modüler Havadan Yangın Söndürme Sistemi (MAFFS) ile tanıtılmıştır. Bu çözüm, uçağın klasik nakliye konfigürasyonundan yangın söndürme konfigürasyonuna sadece 90 dakikada geçmesini sağlamaktadır. Bu modüler yaklaşım, uçağın tıbbi tahliye (MEDEVAC) ve kargo taşımacılığı gibi farklı görevlerde kullanılabilmesini de sağlamaktadır.

Leonardo’ya göre bu “çok rollü” yaklaşım, orman yangını sezonları dışında genellikle boşta duran özel itfaiye uçaklarıyla keskin bir tezat oluşturuyor. Şirkete göre C-27J’nin çok rollü kabiliyeti, yalnızca operasyonel faydasını en üst düzeye çıkarmakla kalmıyor, aynı zamanda filolarını optimize etmek isteyen sivil operatörler için ekonomik avantajlar sunuyor.
Kaynak: defenceTurk