En az 30 HÜRJET İspanya yolcusu! İmzalar IDEF’te atıldı

Burak Seletuz Burak Seletuz / 24.07.2025 12:00

En az 30 HÜRJET İspanya yolcusu! İmzalar IDEF’te atıldı

TUSAŞ ile Airbus arasında HÜRJET Jet Eğitim Uçağı’nın İspanya’ya ihracat sürecini hızlandıracak yeni bir iş birliği anlaşması imzalandı. IDEF 2025 Fuarı’nda duyurulan anlaşma, iki şirketin projedeki rollerini netleştirerek İspanya Hava Kuvvetleri’ne teslim sürecini resmî hale getirdi.

HÜRJET’in İspanya’ya ihracatına yönelik yeni adım, Mayıs 2025’te TUSAŞ ile Airbus’ın da dahil olduğu İspanyol savunma şirketleri arasında imzalanan endüstriyel iş birliği mutabakatının ardından geldi. IDEF 2025 kapsamında gerçekleştirilen anlaşmayla birlikte, taraflar arasındaki stratejik iş birliği resmileştirildi.

30 adetlik tedarik planlandı

Yapılan açıklamaya göre, İspanya’nın jet eğitim uçağı ihtiyacını karşılamak üzere 30 adete kadar HÜRJET tedarik edilmesi kararlaştırıldı. Nihai satış sözleşmesinin 2025 yılı sonuna kadar imzalanması, uçakların teslimatının ise 2028 yılında başlaması planlandı. Anlaşmayla birlikte HÜRJET’in Avrupa’daki ilk ihracat süreci de resmen başlamış oldu.

TUSAŞ ve Airbus, bu stratejik adım ile Avrupa savunma sanayii içinde uzun vadeli ve sürdürülebilir bir iş birliği kurmayı hedefliyor. Yapılan açıklamalarda, bu ortaklığın sadece HÜRJET özelinde değil, iki ülke arasında savunma ve havacılık alanındaki ilişkilerin derinleştirilmesine katkı sağlayacağı belirtildi.

Demiroğlu: “Bugün çok önemli bir eşiği daha aşıyoruz”

TUSAŞ Genel Müdürü Dr. Mehmet Demiroğlu, anlaşmaya ilişkin şu ifadeleri kullandı:

“TUSAŞ’ın mühendislik gücüyle gökyüzüne kazandırdığımız HÜRJET’in Avrupa yolculuğunda bugün çok önemli bir eşiği daha aşıyoruz. Airbus gibi küresel bir oyuncuyla gerçekleştirdiğimiz bu stratejik iş birliği, sadece bir ihracat başarısı değildir; aynı zamanda Türk havacılık sanayiinin dünyada ulaştığı teknolojik seviyenin tescilidir.

HÜRJET’in İspanya semalarında uçacak olması, Türk savunma sanayiinin uluslararası sahnedeki rekabet gücünü bir kez daha gözler önüne sermektedir. İnanıyoruz ki bu anlaşma iki ülke arasındaki savunma sanayii iş birliğini daha da derinleştirecek, Avrupa’nın gelecekteki havacılık projelerinde Türk mühendisliğinin daha fazla yer almasının önünü açacaktır.”

Son imzalar atılacak

TUSAŞ Genel Müdürü Mehmet Demiroğlu, anlaşmaya ilişkin yaptığı açıklamada şunları söyledi:

“Epeydir sürdürmekte olduğumuz İspanya’yla HÜRJET konusundaki çalışmalarımızın ikinci adımı diyebiliriz. Hatta üçüncü adımı. Sondan bir önceki kaldı. Airbus’la bizim bu projeyi nasıl yöneteceğimiz, nelerden onlar sorumlu, nelerden biz sorumlu olacağız, bunun altını çerçevesini çizen bir anlaşmaydı. Artık aramızdaki konuşulan konular bir resmi imzalı bir mutabakada bağlanmış oldu.

En az 30 HÜRJET İspanya yolcusu! İmzalar IDEF’te atıldı

Bunların onayları tabii hükümetler tarafından verildi. Verilecek olanları da var. Ama bundan sonraki hedefimiz inşallah Eylül sonuna kadar Savunma Bakanlığı’yla İspanya Savunma Bakanlığı’yla, Airbus’la beraber kurduğumuz ortaklığın sözleşmeyi imzalaması kaldı. Onu da biz Eylül sonuna kadar bitirmeyi planlıyoruz. Ekim ayı içerisinde en geç bu imzaların atılıp projeye başlanılması hedefleniyor. Şu anda adım adım hedefimize doğru gidiyoruz.”

“30’un üzerine çıkılabilir”

Demiroğlu, HÜRJET sayısına ilişkin şunları dile getirdi:

“İlk etapta 30 plus diyoruz şu anda. Rakam tam belli değil ama 30’un üzerinde olacak. 30 olur, 36 olur. Onu ilerleyen günlerde hükümet yetkilileri nihayete eldireceğiz ama 30’un altında olmayacağını söyleyebilirim.”

İki aşamalı tedarik modeli uygulanacak

İspanya ile yürütülen proje kapsamında iki aşamalı bir tedarik modeli planlandı. İlk aşamada yaklaşık 15 ila 20 uçağın Türkiye’de üretilerek İspanya’ya teslim edilmesi, ikinci aşamada ise HÜRJET’in İspanya’da üretilecek alt sistemlerle entegre edilmesi hedeflendi.

En az 30 HÜRJET İspanya yolcusu! İmzalar IDEF’te atıldı HÜRJET

Demiroğlu bu sürece ilişkin şu ifadeleri kullandı:

“İspanya’da bu proje iki aşamalı gerçekleşecek. Projede birinci kısım 18 tane civarında yani 15 olur 20 olur, buradan üretilip gönderilecek. Herhangi bir değişiklik olmayacak ve öyle kullanılacak.
Ama ikinci fazda, İspanya’da üretilen alt sistemlerin HÜRJET’e entegrasyonu yapılacak. En son fazda da buradan gönderilen uçakların da İspanya’daki alt sistemde entegrasyonu yani yerleştirilmesi bir anlamda yapılacak ve İspanya Hava Kuvvetleri o konfigürasyona sahip bir hava kuvveti olarak HÜRJET’i kullanmaya başlamış olacak.”

Kaynak: savunmaSanayiSt

Son Haberler