Eurofighter CEO’su: Türkiye'nin Eurofighter siparişi diğer ülkeleri uyandırabilir.

Burak Seletuz Burak Seletuz / 07.11.2025 19:26

Roma'da düzenlenen Uluslararası Savaş Uçağı konferansında konuşan Eurofighter CEO’su Jorge Tamarit Degenhardt, Türkiye'nin 10.7 milyar dolarlık Typhoon jeti alımının, konsorsiyum için yeni ve kazançlı ihracat sözleşmelerini tetikleyebileceğini vurguladı.

Eurofighter CEO’su: Türkiye

Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon konsorsiyumunun tepe yöneticisi Jorge Tamarit Degenhardt, Türkiye'nin dördüncü nesil savaş uçağı siparişinin, diğer potansiyel müşterileri harekete geçirmek adına bir "ivme" yaratabileceğini belirtti. Çarşamba günü Uluslararası Savaş Uçağı konferansı kulisinde Breaking Defense'e konuşan Degenhardt, Türkiye'nin kararının önemine dikkat çekti.

Diğer ihracat kampanyaları da maddeleşebilir

Degenhardt, Türkiye'nin başlangıçta 20 uçak olarak belirlenen siparişine atıfta bulunarak, "Türkiye örneğinde, 20 uçakla başlıyoruz, bu daha da büyüyebilir ve diğer uluslarla birlikte bir 'uyandırma çağrısı' etkisi yaratabilir" ifadelerini kullandı. Bu gelişmenin, Eurofighter'ın halihazırda kampanya yürüttüğü diğer ülkelerdeki süreçleri de hızlandırabileceği öngörülüyor.

CEO Degenhardt, "Suudi [Arabistan], Katar, Portekiz, Avusturya gibi diğer tüm ihracat kampanyalarının da hayata geçmesini bekliyor olacağız. Göreceğiz," şeklinde konuştu. Konsorsiyumun ayrıca Polonya'da da yeni bir pazar oluşturmak için çaba sarf ettiği biliniyor.

Konferansta paylaşılan bir infografiğe göre, Avusturya, Polonya, Suudi Arabistan ve Katar'ı kapsayan yeni ihracat fırsatları toplam 134 uçağa tekabül ediyor. Bu ek sözleşmelerin imzalanması durumunda, konsorsiyum için büyük bir başarıya imza atılmış olacak; zira sipariş edilen toplam ihracat uçağı hacmi, Eurofighter'ı oluşturan ana ülkeler olan Almanya, İtalya, İspanya ve Birleşik Krallık'ın imzaladığı sipariş hacminden daha büyük hale gelecek.

Üretim hedefleri ve kritik kütle

Degenhardt, Haziran ayında medyaya yaptığı açıklamada, konsorsiyumun mevcut üretimi iki katından fazlasına çıkararak 2028'den itibaren yılda 30 uçak üretim hızına ulaşmayı hedeflediğini belirtmişti. Bu hedef, büyük ölçüde yeni ihracat sözleşmelerinin imzalanmasına bağlı.

Bu hafta yaptığı değerlendirmede mevcut sipariş birikiminin 157 jet olduğunu belirten Degenhardt, "Nihayetinde kritik bir birikim hacmine ulaşabiliriz" dedi. 2023 yılında belirlenen 150 ila 200 yeni uçak sözleşmesi hedefini "dışarıdan iyimser görünse de yapılandırılmış" olarak niteleyen CEO, "Bu, hayallere dayanmıyor," diyerek planın sağlam temellere oturduğunu vurguladı.

F-35 ile sinerjik operasyon ve birlikte çalışabilirlik

Avrupa hava kuvvetleri, Eurofighter ve Lockheed Martin F-35 gibi beşinci nesil jetlerin birlikte çalışabilirlik (interoperability) sorunlarını aşarak nasıl el ele çalışabileceği konusunu tartışırken, Degenhardt bu iki tip uçağın "çok sinerjik bir operasyon" sunabileceğini ifade etti.

Bu konseptte, ABD uçağının Düşman Hava Savunmalarının Bastırılması (SEAD) görevlerini yerine getirebileceğini, Typhoon'un ise vuruş kabiliyetlerini kullanarak bir "suikastçı rolü" üstlenebileceğini belirtti. Ancak Degenhardt, bu vizyonun teknik zorlukları olduğuna da işaret etti:

Eğer bu iki tip uçak birlikte çalışacaksa, teknik yönlerden bile birlikte çalışabilirlik geliştirilmelidir.

Kaynak: gdhDigital

Son Haberler