FNSS KAPLAN ADA Hakkında Her Şey

FNSS, IDEF 2025’te KAPLAN MT platformu üzerine inşa edilen KAPLAN ADA Ateş Destek Aracı’nı tanıttı. Araçta insanlı TEBER-II kulesi tercih edildi.
FNSS Kurumsal İletişim Müdürü Cem Altınışık, IDEF 2025’te SavunmaSanayiST’ye verdiği röportajda KAPLAN ADA Ateş Destek Aracı’na ilişkin teknik ve operasyonel detayları paylaştı. Aracın KAPLAN MT platformu üzerine geliştirildiğini belirten Altınışık, yeni bir kule entegrasyonu yapıldığını vurguladı.
“ kullandığımız platform bu. Fakat bu platformda tabii KAPLAN MT’nin platform özellikleri baki kalmakla beraber, yeni kulemiz olan 2 kişilik kulemizi bu kuleye entegre ettik ve bu doğrultuda da aracı, ateş destek aracı konfigürasyonuna dönüştürdük.” ifadelerini kullandı.
Küresel örneklerle benzer yapı
Altınışık, aracın konfigürasyonunun dünyada yaygın kullanılan sistemlerle benzer olduğunu dile getirdi:
“Bu konfigürasyon aslında çok yeni bir icat değil. Tabii ki dünyaya baktığımızda Avrupa’da özellikle ABD’de Ajax projesindeki konfigürasyon, oradaki ateş destek ve keşif aracı konfigürasyonudur, 3 kişiliktir o araç. Tekerlekli 6×6 versiyonu var Jaguar Fransız ordusunda, o da 3 kişiliktir.
Yani bu tip ve çok benzer ateş gücüne sahip bunlar araçlar. İşte bu doğrultuda biz de kendi ateş destek aracı konfigürasyonumuzu ortaya çıkardık.”
İnsansız kule tercihi ve hacim yönetimi
İnsansız kule kullanımının teknik zorunluluklardan kaynaklandığını aktaran Altınışık, şunları söyledi:
“Bu araçlar günün sonunda belli hacimler gerektiriyor. Burada mayın koruma sistemi var. El yapımı patlayıcıya karşı koruma sistemi var. Çok farklı görev ekipmanları ve görev ekipmanlığıyla beraber yine o benzer sistemlerin entegrasyonu konusu var ve personel sayısı konusu var.
Tüm bunlar bir araya geldiğinde hacime ve hafifliğe ihtiyacınız oluyor. Yani hem ağırlığınızı düşürmeniz lazım hem de hacmi verim olarak kullanabilmeniz lazım.”
Neden insanlı kule?
İki kişilik insanlı kule tercihinden bahseden Altınışık, bu kararın mühimmat kapasitesi, durumsal farkındalık ve manuel kontrol imkânı gibi operasyonel gerekçelere dayandığını vurguladı:
“İnsanlı kulede bir kere her şeyden önce, çok daha fazla yüksek miktarda mühimmat taşıyabiliyoruz. Atışa hazır mühimmat sayısı insanlı kulede, hele böyle bir otomatik topta insansız kuleyle, uzaktan komutlu kuleyle karşılaştırdığımızda dramatik bir şekilde artıyor.
Komutan özellikle aracın en üst noktasında optik olarak da görebiliyor. Periskopları vasıtasıyla… Veya muharebe alanına girmeden önce gireceği alanı kapak açarak hâkimiyetini ya da nasıl bir alana girecek olursa kafasında bir harita oluşturabiliyor.
Hepsinden de önemlisi insanlı kule, elektronik sistemler devre dışı kaldığında manuel olarak kuleyi yönlendirerek atış yapma şansı veriyor.”
Ateşli keşif ve konvansiyonel operasyonlara uygunluk
Altınışık, KAPLAN ADA Ateş Destek Aracı’nın hem ateş destek hem de ileri keşif görevleri için geliştirildiğini belirtti:
“Bu araç aslında bir ateşli keşif aracı. Ateş destek aracı. Ve ihtiyaç halinde tankları kendilerine uzak tutmak üzere kullanılıyor.
Piyade taşımayan keşif araçları olarak kullanıldığı için aslında ilk konvansiyonel muharebede, meskûn mahalde ateş destek sağlamak ve konvansiyonel harekâtta da keşif, ileri keşif, ateşli keşif, ön hatlara ilerlemek ve düşmanın bulunduğu noktaları tespit etmek veya ateş açıp karşı ateş alarak düşmanın kendini yerini belli etmesini sağlamak ama bunu güvenli mesafeden yapabilmek.”
Kaynak: savunmaSanayiSt