GE ve Kratos, yeni nesil İHA'lar için GEK1500 motorunu geliştiriyor

GE Aerospace ve Kratos, ABD Hava Kuvvetleri'nin "düşük maliyetli ve iş birlikçi" savaşçı insansız hava aracı (CCA – Collaborative Combat Aircraft) konseptine yönelik yeni bir motor geliştirdiklerini duyurdu.
GE Aerospace
Yeni motor, GEK1500 olarak adlandırıldı ve 1.500 libre itki üretme kapasitesine sahip olacak.
2026’da prototip testi planlanıyor
GE yetkilileri, ilk prototipin 2026 yılında test edilmesinin planlandığını açıkladı. GEK1500, geçen yıl Farnborough Airshow’da tanıtılan 800 libre itkiye sahip GEK800 motorunun mimarisi üzerine inşa ediliyor. GEK800, esas olarak seyir füzeleri gibi harcanabilir platformları hedefliyordu. Ancak GEK1500, daha uzun menzil ve daha yüksek performans gerektiren İHA’lar için yeniden kullanılabilir ya da sınırlı ömre sahip çözümler sunacak şekilde optimize edildi.
Turbofan performansı, Turbojet boyutunda
GE ve Kratos, turbojet motorlarının sınırlı verimliliği ve yüksek yakıt tüketimi nedeniyle CCA konsepti için yetersiz olduğunu vurguluyor. GEK1500, “turbojet boyutlarında turbofan” formunda tasarlandı; bu da düşük maliyetle daha yüksek yakıt verimliliği ve menzil sağlıyor.
GE Edison Works’ten Steve Russell’a göre, motor Hava Kuvvetleri’nin “düşük kapasiteli ama çok sayıda üretilebilir” insansız savaşçı hedefleriyle uyumlu. GE’nin hipersonik ve küçük İHA motorlarından sorumlu mühendislik direktörü Craig Young, bu sınıf motorlar için “minimum bakım, sınırlı ömür ve hızlı üretim” esaslarına dayalı bir tasarım modeli benimsediklerini belirtti.
Maliyet: birkaç yüz bin dolar
Motorun birim maliyeti henüz kesinleşmemekle birlikte, GE yetkililerine göre birkaç yüz bin dolar aralığında olacak. Bu da onu, sürü konseptine dayalı düşük maliyetli hava savaşı sistemleri için ideal hale getiriyor.
Potansiyel müşteriler
GE ve Kratos yetkilileri, bu motor sınıfının yalnızca Hava Kuvvetleri değil, aynı zamanda ABD Donanması, Deniz Piyadeleri ve diğer müttefik ülkelerin gelecekteki İHA ihtiyaçlarını karşılamak üzere çeşitli gövde boyutlarına ve görev profillerine uyarlanabileceğini belirtti.
GE ve Kratos, geçen yıl imzaladıkları mutabakat zaptını genişleterek GEK800’ün üretimini resmileştirdi ve daha yüksek itki sınıflarına ölçekleme için çerçeve oluşturdu.
Kratos’un Türbin Teknolojileri Başkanı Stacey Rock, “Küçük bir motoru yukarıya doğru ölçeklemek oldukça zordur. Ancak turbojet performansının yetersizliği nedeniyle, biz bu dengeyi yakalayabildik. Bu motor, performans, üretim kolaylığı ve maliyet arasında ideal noktada duruyor,” dedi.
GEK1500, hızla gelişen insansız savaş sistemleri alanında yüksek performanslı ama uygun fiyatlı motorlara yönelik boşluğu doldurmayı hedefliyor ve ABD'nin CCA vizyonunda kritik bir rol oynayabilir.
Kaynak: gdhDigital