HÜRKUŞ için operasyonel testlerde 200 sorti geçildi


TUSAŞ tarafından tasarlanan HÜRKUŞ eğitim uçağında operasyonel test aşamasında önemli bir aşama daha geride kaldı. Toplam 200’den fazla test uçuşu gerçekleştirildi.
Tolga Özbek’in sorularını yanıtlayan TUSAŞ Genel Müdürü Dr. Mehmet Demiroğlu, uzun süredir devam eden proje ile ilgili detayları paylaştı.
Demiroğlu, “Halen iki adet HÜRKUŞ uçağı, İzmir’de Çiğli’de (2. Ana Jet Üs Komutanlığı) uçuyor. Operasyonel testler yapılıyor. Ekim sonu, kasım ayı başı gibi testler tamamlanacak. Arkasından teslimat sürecine geçilecek” dedi.
Uçaklar imalat hattında
Halen TUSAŞ’ta 15 adet uçağın üretiminin tam gaz devam ettiğini belirten Demiroğlu, “Hedef, 10 uçağın teslimatını yıl sonuna kadar devam ettirmek. 2026’da 15, 2027’de 15 ve kalanları da 2028’de teslim edeceğiz” dedi.
Tolga Özbek’in röportajı için tıklayın
İlk uçuşu 2013’te yapılan projede geçen seri imalat için bir çok değişiklik yapıldı. Yeni HÜRKUŞ, 2024 sonunda gökyüzüne çıktı.
Farklar neler
Dış görünüş olarak burun ve kuyruk farklarının yer aldığı yeni nesil HÜRKUŞ’ta ağırlık konusunda da olumlu adımlar atıldı. Uçağın toplam ağırlığı yaklaşık 450-500 kilogram azaltıldı. Halen mevcut HÜRKUŞ’un maksimum kalkış ağırlığı olan 3750 kg göz önüne alındığında bu ciddi bir hafifleme.
Uçak üzerinde kompozit malzeme kullanımı artırılırken bazı bölümlerde de daha hafif metal ve alaşımlara yer verildi. Metal aksamda ayrıca inceltme ile hafiflik sağlandı.
Performans arttı
Hafiflik hem uçağın performansını artırırken hem de daha az yakıt harcanmasını ve havada kalış süresini de artıracak. Böylelikle uçak daha fazla yükü daha uzun saatler havada taşıyabilecek duruma getirilecek.
Ön gövdedeki farklar
Yeni HÜRKUŞ’a önden bakıldığında pervane için spinner olarak adlandırılan pervanenin üzerine gelen parçada TUSAŞ mühendisleri daha aerodinamik bir tasarım yaptı. Ayrıca motorun hava alış noktaları ile motor egzoz çıkışlarında da tasarım değişikliklerine gidildi.
Yeni HÜRKUŞ’a bakıldığında daha ince burun formu dikkat çekiyor.
Burun iniş takım değişikliği
Eski tasarıma göre burun iniş takımında da değişiklikler görüntülerde fark ediliyor. Bu durum ağırlık başta olmak üzere tasarım değişikliğinde etkili oldu.
Kanopi ve kokpit tasarımında da farklar mevcut. Eskiye göre açı biraz daha azaltılmış durumda.
Kanat uçları
Kanat tasarımı ile ilk uçak ile aynı. HÜRKUŞ’a daha sonra eklenen kıvrık kanat ucu (winglet) tasarımının değiştiğini görüyoruz. Eskiye göre daha küçük bir winglet uçağın kanadına eklenmiş.
Winglet kanadın daha verimli kullanılmasını sağlarken aerodinamik olarak düzenleme görevine de sahip.
Ayrıca kanat ve gövde birleşim yerlerinde de farklar mevcut.
Yeni kuyruk tasarımı
Dıştan bakışta burunla birlikte hemen göze çarpan değişikliklerden biri de kuyruk. Uçağın kuyruk tasarımında azalan ağırlık ile değişikliğe gidildi. Daha etkin bir kuyruk tasarımı gerçekleştirildiYerlileştirilen sistemler
İlk HÜRKUŞ’un gökyüzü ile buluşmasının üzerinden geçen 11 yıl boyunca Türk Savunma Sanayii bir çok konuda imalat gerçekleştirdi. Sistemler yerleştirildi. Bu gelişim Yeni HÜRKUŞ’a da yansıdı.
Kanopi, Soğutma Sistemi, Hidrolik Pompa, Telsiz ve IFF gibi birçok ekipman yerli ve millî hale getirildi. Bu başarı, yerli alt yüklenicilerin projeye dahil edilmesi ve savunma ekosisteminin güçlendirilmesine olanak sağladı.
HÜRKUŞ ile başlayan bu gelişim halen kendini HÜRJET ve Milli Muharip Uçak KAAN’da gösteriyor.
55 uçak siparişi
İmzalanan anlaşmaya göre Türk Hava Kuvvetleri eğitim amaçlı 55 adet yeni HÜRKUŞ alacak. Uçakların 15’i 2025’te teslim edilecek. Kalan uçakların da teslimatı 2026 ve 2027’de tamamlanacak. Yani TUSAŞ 2026 ve 27 yıllarında yıllık 20’şer adet HÜRKUŞ’u üretecek.
Henüz silahlı model konusunda ise resmi bir sipariş bulunmuyor.
Kaynak: tolgaOzbek