Hypersonix, dünyanın ilk hidrojen yakıtlı hipersonik uçağı için 46 milyon dolar yatırım aldı
Avustralya merkezli havacılık girişimi Hypersonix Launch Systems, dünyanın ilk hidrojenle çalışan hipersonik uçağının test uçuşlarını desteklemek amacıyla 46 milyon dolarlık yatırım aldı.
Şirketten yapılan açıklamaya göre, A Serisi yatırım turu, hem ulusal hem de uluslararası yatırımcıların katılımıyla tamamlandı. Turun ana yatırımcısı İngiltere merkezli savunma fonu High Tor Capital olurken, Saab ve Polonya merkezli RKKVC de yatırımcılar arasında yer aldı. Ayrıca, Avustralya Ulusal Yeniden Yapılanma Fonu (NRFC) da girişime stratejik destek verdi.
NASA’da test uçuşları 2026’da başlayacak
Yatırım, Hypersonix’in DART AE adlı yeniden kullanılabilir hipersonik aracını ABD Savunma İnovasyon Birimi’nin (DIU) HyCAT test programı kapsamında uçurmasını sağlayacak.
Yaklaşık 3,5 metre uzunluğundaki DART AE, şirketin 3D yazıcı teknolojisiyle ürettiği Spartan scramjet motoru ile çalışıyor ve Mach 7’ye (yaklaşık 8.600 km/s) kadar hızlara ulaşabiliyor.
İlk test uçuşlarının, 2026’nın başlarında NASA’nın Virginia’daki Wallops Uçuş Merkezi’nde yapılması planlanıyor.
NRFC tarafından yapılan açıklamada, “Bu yatırım, Queensland eyaletinde ileri üretim kabiliyetlerinin geliştirilmesi ve DART araçlarının hipersonik testlerinin desteklenmesi için kullanılacak.” ifadeleri yer aldı.
Hidrojenle çalışan sıfır emisyonlu motor
2019 yılında Brisbane’de kurulan Hypersonix, hidrojenle çalışan, yeniden kullanılabilir scramjet motor teknolojisini hem sivil hem askeri amaçlı olarak ticarileştirmeyi hedefliyor.
Klasik jet motorlarının aksine, Spartan motoru hareketli parça içermiyor, tamamen 3D baskı ile üretiliyor ve karbon salımı yapmadan çalışıyor.
Şirketin kurucu ortağı ve baş mühendis Michael Smart, “SPARTAN sadece bir motor değil, yeniden kullanılabilir hipersonik uçuşta bir devrim. Gerçek dünya koşulları için temiz, ekonomik ve egemen bir platform geliştiriyoruz.” ifadelerini kullandı.
Yeni nesil hipersonik araçlar geliyor
Hypersonix’in ürün yelpazesinde ayrıca iki hipersonik uçak daha bulunuyor:
- Delta Velos: 16 metre uzunluğunda, Mach 5–12 arası hızlara çıkabilen, uydu fırlatma ve düşük yörünge ikmal görevleri için tasarlandı.
- VISR: 8 metre uzunluğunda, Mach 5–10 hız aralığında uçabilen ve standart pistlere iniş yapabilen çok amaçlı bir araç. Uzun menzilli keşif ve yüksek hızlı kargo taşımacılığı için kullanılabilecek.
Şirket CEO’su Matt Hill, “Ulusal üretim yatırım fonunun böyle bir stratejik yeteneği desteklemesi güçlü bir mesaj veriyor. Bu yatırım, temiz, yeniden kullanılabilir ve savunma ihtiyaçlarına yanıt veren bir havacılık sanayisi inşa etme hedefimizi güçlendiriyor.” dedi.
Kaynak: m5Dergi