KAAN, 2032’de tam 5. nesil savaş uçağı olacak

Aksel Buzuter Aksel Buzuter / 30.06.2025 08:00

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından yürütülen kritik projelere ilişkin son durum ve gelecek projeksiyonları hakkında önemli bilgiler paylaşıldı.

KAAN, 2032’de tam 5. nesil savaş uçağı olacak

KAAN

Yapılan açıklamalarda, HÜRJET'in ilk teslimat takvimi, helikopter programlarındaki stratejik öncelik değişikliği ve Milli Muharip Uçak KAAN'ın "Blok" konseptiyle geliştirme fazları detaylandırıldı.

HÜRJET: 2027'de ilk teslimat

Türkiye'nin ilk jet motorlu eğitim ve hafif taarruz uçağı HÜRJET projesinde seri üretim ve test faaliyetleri hız kesmeden devam ediyor. Halihazırda biri eğitim, diğeri hafif taarruz konfigürasyonunda olmak üzere iki prototipin uçuş testlerini başarıyla sürdürdüğü belirtildi.

Test süreçlerini hızlandırmak amacıyla dört adet yeni prototipin daha üretim hattında olduğu ve bu uçakların 2025 sonundan başlayarak 2026 ortası ve sonuna doğru kademeli olarak test programına dahil olacağı ifade edildi.

Projeyle ilgili en kritik bilgilerden biri olan ilk teslimat takvimi de netleşti. Yetkililer, mevcut planlamalar doğrultusunda ilk HÜRJET teslimatının 2027 yılında gerçekleştirilmesinin hedeflendiğini vurguladı.

İlk kafilede 12 adet uçağın teslim edileceği, ancak bu yıl veya bir sonraki Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK) toplantısında daha yüksek adetli bir müteakip sipariş kararının çıkmasına yönelik güçlü bir beklenti olduğu kaydedildi.

ATAK-2 ve T-925

TUSAŞ'ın döner kanat platformlarında önemli bir stratejik revizyona gidildiği açıklandı. Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) ve Kuvvet Komutanlıkları ile yapılan koordineli değerlendirmeler neticesinde, 10 ton sınıfı genel maksat helikopteri projesinin, T929 ATAK-2 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri projesine göre öncelik kazandığı belirtildi.

Bu kararın arkasındaki temel nedenin, Türk Silahlı Kuvvetleri'nin 2030'lu yıllardan itibaren ortaya çıkacak acil genel maksat helikopteri ihtiyacı olduğu vurgulandı. Envanterden çıkacak mevcut platformlar ve T-70 projesindeki tedarik süreçleri göz önüne alındığında, 10 ton sınıfı helikopterin geliştirilmesinin daha ivedi bir gereklilik haline geldiği ifade edildi.

Konuyla ilgili olarak, "Yapılan değerlendirmelerde, Kuvvetlerimizin 2030'larda başlayarak 40'lara kadar olan süreçteki genel maksat helikopteri ihtiyacının daha öne çıktığı görüldü. Bu durum, 10 tonluk helikopterin daha önce yapılması gerekliliğini ortaya çıkardı," denilerek stratejik değişikliğin gerekçesi özetlendi.

Daha önce Orman Genel Müdürlüğü için yangın söndürme misyonuna yönelik 8 adetlik bir başlangıcı yapılan 10 ton sınıfı genel maksat helikopteri projesinin, şimdi Hava, Kara, Deniz Kuvvetleri ve Jandarma için askeri konfigürasyonlarının geliştirilmesine odaklanıldığı bildirildi.

ATAK-2 projesinin ise rafa kaldırılmadığı, 2028-2029 döneminde tekrar yoğun bir şekilde gündeme alınarak 2030 yılına kadar tamamlanmasının planlandığı açıklandı.

KAAN, ne zaman tam olarak 5. nesil olacak?

Türkiye'nin en stratejik teknoloji projelerinden KAAN'ın geliştirme ve teslimat stratejisi de netleştirildi. İlk teslim edilecek "Blok 10" konfigürasyonundaki uçakların, donanımsal olarak 5. nesil bir avcı uçağının temel özelliklerine sahip olacağı vurgulandı.

Yapılan açıklamalarda, "5. nesil özelliğinin yüzde 90'ını esasında ilk teslimatta Blok 10 ile karşılayacağımızı düşünüyoruz," ifadesi kullanılarak ilk uçakların kabiliyet seviyesine dikkat çekildi.

Blok 10 ve Blok 20 konfigürasyonları arasında donanımsal bir fark olmayacağının, aradaki temel ayrımın test ve yazılım güncellemelerinden kaynaklanacağının altı çizildi.

Düşük görünürlük (stealth) teknolojisine uygun tasarım, dahili silah yuvaları, burun ve yan radarlar gibi kritik 5. nesil unsurlarının platformda mevcut olduğu belirtildi.

Motor konusunda ise mevcut F110 motorlarıyla uçağın "4.5 nesil" olarak tanımlanabileceği, ancak hava alıkları dahil tüm motor entegrasyon altyapısının 5. nesil bir güç grubuna tam uyumlu olarak tasarlandığı ifade edildi.

KAAN'ın tam anlamıyla 5. nesil bir platform olarak tanımlanabilmesi için yerli motorun entegrasyonunun beklendiği ve bu hedefe 2032 yılında ulaşılmasının planlandığı açıklandı.

Yetkililer, o tarihe gelindiğinde KAAN'a 6. nesil teknolojilerden de birçok özelliğin kazandırılmış olabileceğini ve uçağın "5.5 nesil" olarak dahi anılabileceğini dile getirdi.

Kaynak: gdhDigital

Son Haberler