KAAN’ın uçuş takviminde son durum açıklandı

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen Milli Muharip Uçak Kaan'ın test ve teslimat süreçlerine ilişkin yeni yol haritası açıklandı.
MMU KAAN
Projenin zorlu takvimine rağmen hem Türk Hava Kuvvetleri'ne teslimat hem de uluslararası satışlar konusunda iddialı hedeflerin korunduğu bildirildi.
Prototip testleri
Kaan programında test fazının hızlandırılması planlanıyor. İlk prototipin önümüzdeki yılın ilk çeyreğinde tamamlanarak uçuş testlerine başlaması hedefleniyor. Bu ilk prototipi, 2026'nın ortalarında havalanması planlanan ikinci prototip ve 2027'nin başlarında uçacak olan üçüncü prototip takip edecek.
Test kampanyası kapsamında toplam altı uçağın görev yapacağı ve bu uçakların "binlerce saatlik" uçuşla yoğun bir test programını icra edeceği ifade edildi.
Bu zorlu test sürecinin ardından, Türk Hava Kuvvetleri'ne ilk teslimatların Blok 10 konfigürasyonunda yapılması planlanıyor.
Hedef: 2028
Türk Hava Kuvvetleri'ne teslimat için 2028 yılı hedefleniyor.
Ancak tedarik zincirinde yaşanan sorunların takvimi etkileyen ana faktörlerden biri olduğu ve bu sorunlar nedeniyle ilk prototipin uçuş takviminde daha önce bir erteleme yaşandığı belirtiliyor.
Zorluklara rağmen, programda gevşemeye mahal vermemek adına 2028 teslimat hedefinin korunmaya devam edildiği vurgulandı.
KAAN’a yoğun ilgi
Kaan projesi, uluslararası alanda da önemli bir ihracat başarısına ulaştı. Endonezya'nın 48 adede kadar uçak alımıyla Kaan'ın ikinci müşterisi olduğu teyit edildi.
Karar alma sürecinin tamamlandığı, siparişin kesinleştiği ve sadece nihai hale getirilmesi gereken bazı teknik gereksinimlerin kaldığı açıklandı.
Uçak sayısı, teknoloji transferi ve offset gibi detayların genel hatlarıyla kararlaştırıldığı ve nihai anlaşmanın birkaç ay içinde tamamlanmasının beklendiği belirtildi.
Yeni ihracat başarılarının da yakın olduğuna dair sinyaller verildi. Bu yıl olmasa bile, gelecek yılın başlarında Endonezya'nınki kadar büyük bir anlaşmanın "yakın bir ülkeden" duyulabileceği ifade edildi.
Suudi Arabistan ile uzun süredir Anka III İHA ve Kaan dahil olmak üzere görüşmelerin devam ettiği ve Riyad'ın gelecekte bir müşteri olabileceği yönünde bir beklenti olduğu doğrulandı. Daha önce Malezya'ya da Kaan için tanıtım yapılmıştı.
Projenin bir diğer önemli boyutu ise Kaan'ın insansız sistemlerle entegrasyonudur. TUSAŞ'ın Anka III ve Baykar'ın Kızılelma insansız hava araçlarıyla Kaan'ın birlikte çalışabilirliğini sağlamak üzere çalışmaların sürdüğü belirtildi.
Bu entegrasyonun, Kaan Türk Hava Kuvvetleri'ne teslim edildiğinde farklı görev gereksinimlerinin karşılanabilmesi için kilit rol oynaması bekleniyor.
HÜRJET’te hedef
TUSAŞ'ın bir diğer önemli projesi olan Hürjet ileri jet eğitim uçağı için de beklentiler yüksek. İspanya'nın Airbus ile yapılan bir anlaşma aracılığıyla Hürjet'i envanterine katma planı bulunuyor. Bu iş birliğinin başka ülkelere de genişletilmesi potansiyeli değerlendirilirken, Hürjet'in bir "NATO eğitim uçağı" haline getirilmesinin hedeflerden biri olduğu kaydedildi.

Kaynak: gdhDigital