KC-46 yakıt ikmal uçağı havada bomunu kaybetti


KC-46 Pegasus yakıt ikmal uçağı, görev sırasında yakıt bomunu kaybetti.
8 Temmuz 2025’te ABD Hava Kuvvetleri’ne ait bir KC-46A Pegasus uçağı, Virginia açıklarında F-22 Raptor savaş uçaklarına yönelik yakıt ikmali görevi sırasında yakıt bomunu kaybetti. The War Zone tarafından yapılan habere göre “FELL 81” çağrı kodunu taşıyan ve kuyruk numarası 17-46033 olan KC-46, Norfolk’un doğusunda yer alan AR-636 yakıt ikmal hattında F-22’lere yakıt aktarımı yapıyordu. Olay sonrası uçak, doğrudan Virginia kıyılarında ABD Donanması’na ait hava sahası kontrol merkezi FACSFAC VACAPES (Giant Killer) ile temasa geçerek acil durum bildiriminde bulundu. Uçağın yakıt bomunun havada düştüğü teyit edildi.
İlgili F-22 savaş uçaklarının da üsse geri döndüğü bildirildi. Bahse konu uçakların herhangi bir hasar alıp almadıkları ise henüz netleşmedi. Uçağın düşen bomunun denize mi yoksa yakındaki bir bölgeye mi düştüğüyle ilgili ayrıntılar da kamuoyuna açıklanmadı.

Boom sistemi, ikinci uçağın üzerindeki yuvayla bağlantı kurmak için bir operatör tarafından pilotla koordineli olarak “uçurulan” sert bir boom kullanır. Boom kullanılmadığında geri çekilir. Bir uçağa temas ettiğinde hasara neden olabilse de, operatör gerektiğinde boom’u hızla hareket ettirebilir.
Probe and drogue yöntemi ise ucunda sepet bulunan bir hortum kullanır. Pilotlar, uçaklarındaki bir probu (sonda) hortuma bağlanmak için sepete doğru yönlendirir. Hortumlar kullanılmadığında geri çekilir. Mürettebatın hasara neden olabilecek drogue üzerinde daha az kontrolü olmasına rağmen, uçağa boom’dan daha az tehlike arz eder ve uçağın tankerden daha uzakta kalmasına olanak sağlayabilir.

Olayın ardından KC-46 bir süre Chesapeake Körfezi’nin güneyinde daire çizerek muhtemelen yakıt tahliyesi ve hasar değerlendirmesi yaptı. Daha sonra Kuzey Carolina’daki Greenville yakınlarında havada bekleme moduna geçti. Uçak sonunda Seymour Johnson Hava Üssü’ne yöneldi ve oraya güvenli bir şekilde iniş yaptı. Uçak, yapılacak teknik incelemeler ve güvenlik soruşturması süresince burada kalacak.
McConnell Hava Üssü’nden yapılan resmi açıklamada, “8 Temmuz tarihinde Doğu ABD üzerinde görev yapan McConnell merkezli bir KC-46A Pegasus, uçuş sırasında acil durum ilan etti. Ekip, Seymour Johnson Hava Üssü’ne iniş kararı aldı ve güvenli iniş sağlandı. Olayla ilgili bir güvenlik soruşturması başlatıldı.” ifadeleri yer aldı.
KC-46 filosunda sorunlar sürüyor
KC-46 Pegasus uçakları, özellikle yakıt bomu sistemi ve uzaktan görüş sistemleri (Remote Vision System – RVS) nedeniyle yıllardır teknik problemlerle gündemde. 2024’te de benzer bir olay yaşanmış ve bir KC-46 Kaliforniya açıklarında F-15E Strike Eagle’a yakıt verirken bomunu kaybetmişti. Yakıt aktarımını sağlayan bomun arızalanması ya da düşmesi gibi olaylar, tanker görevlerinin güvenliğini doğrudan etkilemektedir.
ABD Savunma Bakanlığı tarafından 2027 yazına ertelenen RVS sistemi güncellemesi de tanker operatörlerinin görev etkinliğini ve hassasiyetini olumsuz etkilemeye devam ediyor. RVS’nin gecikmesi, bom operatörlerinin ikmal işlemi sırasında görsel kontrolü hatalı yapmasına neden olabiliyor.
Kaynak: defenceTurk