Northrop Grumman’dan insansız savaş uçağı
Northrop Grumman, 3 Aralık 2025’te yeni insansız savaş uçağı “Project Talon”u tanıttı.
Northrop Grumman, yeni insansız savaş uçağı “Project Talon”u tanıttı. 3 Aralık 2025’te basına tanıtılan sistemin, ABD Hava Kuvvetleri’nin İşbirlikçi Savaş Uçağı (Collaborative Combat Aircraft/CCA) Faz 1 projesi için yapılan başarısız tekliften alınan derslerle geliştirildiği açıklandı.
Şirket tarafından yapılan açıklamalara göre önceki CCA teklifi, teknik olarak iyi performans göstermiş ancak çok maliyetli olduğu ve bu nedenle karşılanabilir olmadığı gerekçesiyle reddedilmişti.
Bu bağlamda ortaya çıkan Talon’un yetenek ve maliyet arasında doğru dengeyi bulmayı hedeflediği ifade edilmekte. The Avionist tarafından yapılan habere göre Northrop Aeronautics Systems (Havacılık Sistemleri Bölümü) Başkanı Tom Jones, ortaya çıkan sonucun hem daha ucuz hem de daha yetenekli bir tasarım olduğunu söyledi. Ancak sistemin gelecekteki CCA fazlarına doğrudan bir rakip olarak değil, daha hızlı geliştirme, daha az parça ve daha düşük maliyetle farklı bir üretim felsefesinin konsept kanıtı olarak yaratıldığı anlaşılıyor.
Project Lotus’tan Talon’a
Talon Projesi’nin duyurulması tamamen sürpriz olmadı. Farklı bir isimle de olsa varlığı zaten biliniyordu. Hatta Ekim ayı sonlarında Aviation Week, Northrop Grumman’ın Kaliforniya, Mojave’deki Scaled Composites hızlı prototipleme tesisinde gizlice inşa edilen gizemli bir “Lotus Projesi”nden bahsetmişti.
Aviation Week, “Scaled Composites kompleksinde park edilmiş turbofan motorlu bir uçağın” fotoğraflarını paylaşmıştı. O dönemde bahse konu sistemin amacı, geliştirme durumu veya müşterisi hakkında herhangi bir ayrıntı verilmemişti. Ancak bu açıklamanın ardından, şirket tarafından duyurulacak olası bir CCA hakkında spekülasyonlar başlamıştı.
Bu kapsamda Jones, Project Lotus’un tanıtılan sistemin orijinal adı olduğunu, daha sonra “Project Talon” olarak değiştirildiğini doğruladı. Aviation Week’e göre Jones, yeni ismin, yüksek performans ve çeviklik için tasarlanmış ve aynı zamanda bir eğitim uçağı olarak düşük maliyetlere odaklanan Northrop T-38 Talon’a bir gönderme olduğunu söyledi.
Talon’un amacı
Northrop Grumman, Talon’un öncelikle daha hızlı ve daha verimli bir geliştirme döngüsünü doğrulamak için tasarlandığını vurgulamakta. Breaking Defense’e göre şirket yetkilileri önceki CCA Faz 1 teklifinin çok karmaşık ve pahalı olduğunu kabul etmekte.
Bu nedenle Talon’un sadık kanat aracı (loyal wingman) tipi platformun tipik performans hedeflerini karşılayarak, parça sayısı azaltılmış, yapısı basitleştirilmiş ve genel maliyeti daha düşük büyük bir insansız uçağın üretilip üretilemeyeceğini test etmek amacıyla yaratıldı. Keza Jones, “Fikir, orijinal ürünümüzün tüm özelliklerine sahip bir uçak üretip üretemeyeceğimizi ve bunu daha hızlı yapıp yapamayacağımızı görmekti. Çıktımız bir hava aracıydı, ancak asıl hedeflediğimiz çıktı “süreçti”. Hem yüksek performans gösteren hem de hemen üretebileceğimiz ve uygun fiyatlı olan şeyleri nasıl tasarlayıp üretebiliriz sorusuna yanıt arıyorduk.” ifadelerine yer vermekte.
Scaled Composites Başkanı Greg Morris ise geliştirmenin önemli kilometre taşları ve hedefleri arasında, orijinal tasarıma ve tamamen kompozit malzemelerden yapılmış yapıya kıyasla yaklaşık %50 daha az parça kullanıldığını belirtti. Bunun ağırlıkta 450 kg’lık bir azalma ve uçağın yaklaşık %30 daha hızlı montajıyla sonuçlandığı belirtilmekte. Jones, tasarımların ve prototip üretiminin 15 ay içinde tamamlandığını belirtti. İlk uçuş için ise 9 ay sonrası planlanıyor.
Tasarım Özellikleri ve Gövde Düzeni
Northrop Grumman performans özelliklerini açıklamayı reddetse de şirket tarafından yayınlanan fotoğraf ve etkinliğe katılmasına izin verilen kuruluşların yaptığı açıklamalar uçağın konfigürasyonu hakkında daha net bir fikir veriyor.
Genel konfigürasyona gelince, Aviation Week’in Project Lotus hakkındaki raporunda belirtilenle büyük ölçüde aynı; kürek biçimli bir burun, uzun ince bir gövde, düşük en boy oranlı lambda kanat yapısı, üstte bulunan motor hava girişi ve çift kuyruk içeriyor. Tasarım, yüksek performans ve çeviklik için optimize edilmiş gibi görünüyor ve düşük radar izi hedefi de göze çarpıyor.
Northrop Grumman, Talon’un turbofan motor kullandığını doğruladı. Ancak üretici veya itki hakkında bilgi vermedi. Motor, arka gövdenin üzerine monte edilmiş trapezoidal bir arka girişten hava alırken, egzoz eğimli kuyruk yüzeyleri arasında konumlandırılmıştır. Burun altında küçük bir açıklığın varlığı da görülmekte. Bu açıklığa ilerleyen süreçte optik bir sistem veya farklı bir sensör entegre edilecektir.
The War Zone ayrıca, gövdenin alt tarafında büyük bir panel olduğunu belirtmekte. Bu panel, muhtemelen dahili bir bölme için alanı gösteriyor. Şirket, sistemin dahili olarak yük taşımak için tasarlanıp tasarlanmadığı konusunda yorum yapmadı, ancak bir silah veya sensör bölmesi CCA tipi mimariyle uyumlu olacaktır.
CCA Programı ile İlişkisi
Tanıtım, ABD Hava Kuvvetleri’nin CCA programının ileri geliştirme aşamalarına hazırlandığı bir dönemde gerçekleşti. İlk aşamada, operasyonel göstericiler olan YFQ-42 ve YFQ-44’ü teslim etmek üzere General Atomics ve Anduril olmak üzere iki üretici seçildi.
Aviation Week ve Breaking Defense tarafından bildirilen açıklamalara göre Jones, Talon’un CCA’nın 2. fazında rekabet etmek üzere açıkça üretilmediğini savunuyor, ancak tasarımın ABD Hava Kuvvetleri’ne sunulma olasılığını da dışlamıyor. Yöneticiler, şirketin Faz 2’ye yönelik gereksinimlerin önemli ölçüde farklılık göstermesini beklediğini ve hizmetin henüz bir teklif talebinde bulunmadığını belirtti.
Kaynak: defenceTurk