Rolls-Royce’a yeni Leopard 2 tankları için motor siparişi
Rolls-Royce, yeni Leopard 2 siparişlerini desteklemek üzere, KNDS ile 300’den fazla MTU MB 873 Ka-501 motoru tedariki için bir sözleşme imzaladı.
Rolls-Royce, 8 Aralık 2025 tarihinde KNDS ile Almanya, Litvanya, İsveç, Hollanda ve Çek Cumhuriyeti’ne yönelik yeni Leopard 2 üretimini desteklemek amacıyla 300’den fazla MTU MB 873 Ka-501 motoru tedariki için bir sözleşme imzaladı. Habere konu sipariş, yaklaşan Leopard 2A8 filoları için motor mevcudiyetini artırmayı ve 2026 yılından itibaren başlayacak olan paletli araç tahrik sistemlerine yönelik artan Avrupa talebini karşılamayı hedefliyor.
Son yıllarda türünün en büyüklerinden biri olarak nitelendirilen sözleşme, Avrupa Leopard 2 filosunun büyük bir bölümünün MB 873’e olan güvenini sürdürmesini sağlamak amacıyla, Seri 873 tahrik sistemlerini ve uzun vadeli yedek parça tedarikini kapsıyor. Bununla birlikte Rolls-Royce, siparişin büyüklüğünü Avrupa kara kuvvetlerinin artan gereksinimlerine ve şirketin askeri tahrik sistemlerine yönelik artan üretim kapasitesine bağlıyor.

Ayrıca şirket yönetimi, sözleşmeyi zırhlı araç tahrikiyle ilgili geliştirme ve üretim faaliyetlerini genişletme çabalarına uyan, uzun vadeli önemli bir taahhüt olarak da nitelendiriyor. Bu bağlamda Avrupa ve ötesindeki ordular tarafından acilen ihtiyaç duyulan sistemler için teslimat kabiliyetlerini güçlendirme gerekliliğini vurgulayan Rolls-Royce, kapasite artışının devam edeceğini belirtiyor.
KNDS, Kasım ayı ortasında Münih’te Almanya Savunma Bakanı’nın da katıldığı bir etkinlikte, tahrik sistemleri üzerinde daha fazla baskı oluşturan operasyonel koşullar için tasarlanmış güncel zırh çözümlerini ve koruma özelliklerini sergileyen erken dönem Leopard 2A8 tankını tanıtmıştı. Bu bağlamda söz konusu gelişmeler, mevcut ve gelecekteki araç ağırlıklarını destekleyebilecek dayanıklı ve uyumlu bir motor ailesine olan talebi artırıyor.
MB 873 Ka-501 motoru
MB 873 Ka-501; Seri 870 ailesinin bir parçası olan, 12 silindirli, 90 derece V-blok yapılı, dört zamanlı, sıvı soğutmalı, çift turboşarjlı ve ara soğutmalı bir dizel motordur. 170 mm silindir çapına ve 175 mm strok değerine sahip olan motor, yaklaşık 47,6 litrelik bir motor hacmine sahiptir. 2.600 devir/dakikada yaklaşık 1.100 kW veya kabaca 1.500 beygir gücü üretirken, orta devir aralığında 4.700 Nm civarında tepe tork değerine ulaşmaktadır. Bu noktada yaklaşık 2.200 kg kuru ağırlığa sahip olması, Leopard 2 gibi askeri platformlar için gereken yüksek güç yoğunluğunu sağlamaktadır.

Army Recognition tarafından aktarılan bilgilere göre MBT-70 projesi için tasarlanan Ka-500 programı üzerinden geliştirilen bu motor; artırılmış silindir hacmi, iyileştirilmiş filtrasyon ve geliştirilmiş soğutma özelliklerini bünyesinde barındırır. Aşırı hızı sınırlayan, kritik soğutma sıvısı veya yağ durumlarında motoru durduran ve acil durumlarda devre dışı bırakma (override) imkanı sağlayan bir elektronik kontrol ünitesi (ECU) kullanır. Ayrıca kuru karterli yağlama sistemi, arazi intikali sırasında karşılaşılan yüksek eğimlerde dahi yağ akışını garanti etmektedir.
Leopard 2 tanklarında MB 873; motor, Renk HSWL 354 transmisyon, soğutma bileşenleri, filtrasyon sistemleri ve yardımcı ekipmanları içeren komple bir güç grubunun parçasıdır. Transmisyon, varyanta bağlı olarak yaklaşık 68 ila 72 km/s hıza kadar destek sağlayan mekanik ve hidrodinamik unsurları birleştirerek dört ileri ve iki geri vites sunar. Yaklaşık 1.200 litrelik yakıt kapasitesi 400 ila 550 km arasında menzil sağlarken, güç-ağırlık oranı çeşitli arazi koşullarında manevra kabiliyetini desteklemektedir.
Bu güç aktarma organlarıyla donatılmış Leopard 2’ler, %60’a yakın dik eğimleri tırmanabilir, yaklaşık %30’luk yan eğimlerde hareket edebilir, kabaca 3 metrelik hendekleri geçebilir ve 1,1 metre civarındaki dik engelleri aşabilir. Ayrıca güç grubu; dik yokuşları, -42°C’ye kadar başlatmaları (cold start), suya daldırma senaryolarını ve uzun süreli dayanıklılık profillerini simüle eden koşullar altında monte edilip test edilmekte olup, kullanım ömrü boyunca yapılandırılmış bakım ve revizyon hizmetleriyle desteklenmektedir.

MB 873 Ka-501; ilk A4’lerden güncel A7 ve A8 modellerine kadar tüm Leopard 2 varyantlarının yanı sıra; Büffel gibi kurtarma araçları, Kodiak gibi istihkam sistemleri ve Leguan gibi seyyar yüzücü hücum köprüsü dahil olmak üzere bu şasiye dayalı çeşitli ağır destek platformları için standart motor olmaya devam etmektedir.
Ulusal zırh paketleri, komuta sistemleri ve kamuflaj çözümleri içeren İsveç Stridsvagn 122 (Strv 122) tankları da, 65 tonu aşabilen muharebe ağırlıklarını hareket ettirmek için MB 873’ü kullanmaktadır. Avrupa genelinde, Leopard tabanlı araçlar için 4.000’den fazla MB 873 motoru üretilmiş olup, bu durum çoklu modernizasyon programları ve ulusal uyarlamalar genelinde tutarlı bir tahrik mimarisi sağlamaktadır. Almanya, Litvanya, İsveç, Hollanda ve Çek Cumhuriyeti gibi birçok Avrupa ülkesi yakın zamanda KNDS’ye yeni Leopard 2A8 siparişleri vermiştir.
Kaynak: defenceTurk