Türk Hava Kuvvetleri'nin yeni nesil eğitim uçağı HÜRKUŞ-II Çiğli'de

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen ve test süreçleri başarıyla tamamlanan yeni nesil temel eğitim uçağı HÜRKUŞ-II'nin ilk iki adedi, Türk Hava Kuvvetleri'ne teslimat kapsamında İzmir'deki 2. Ana Jet Üs Komutanlığı'na intikal etti.
HÜRKUŞ-II
Su tagı ile karşılanan uçaklar, pilot eğitim konseptinde kritik bir boşluğu doldurmaya hazırlanıyor.
Ankara'daki Mürted Hava Meydanı'nda devam eden pist bakım çalışmaları nedeniyle test faaliyetlerini geçici olarak İzmir'de sürdürecek olan HÜRKUŞ-II'ler, önümüzdeki aylarda ana üsleri olacak Çiğli'de görev yapacak.
Üsse inişleri sırasında filodaki KT-1 eğitim uçakları tarafından karşılanan yeni nesil HÜRKUŞ'lar, Hava Kuvvetleri'nin geleceği için önemli bir adımı temsil ediyor. TUSAŞ'ın 2025 yılı sonuna kadar toplam 10 adet HÜRKUŞ-II'yi Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na teslim etmesi hedefleniyor.
Pilot eğitiminde yeni aşama
Hava Harp Okulu'ndan mezun olan genç teğmenlerin pilotaj eğitimlerinde, SF-260 başlangıç uçaklarından sonra ikinci aşamayı oluşturacak olan HÜRKUŞ-II, sahip olduğu gelişmiş aviyonik ve aerodinamik özelliklerle dikkat çekiyor.
Pilot adayları, HÜRKUŞ-II ile alacakları kapsamlı eğitimin ardından, gelecek yıldan itibaren TUSAŞ'ın bir diğer milli projesi olan HÜRJET jet eğitim uçağı ile eğitimlerine devam edecekler. Bu yapılandırılmış eğitim zinciri, Türk Hava Kuvvetleri'nin pilot yetiştirme kabiliyetini modern ve milli platformlarla güçlendirmeyi amaçlıyor. Toplamda 55 adet HÜRKUŞ-II'nin envantere katılması planlanıyor.
Tasarım değişti
HÜRKUŞ-II, ilk versiyonuna kıyasla ciddi mühendislik optimizasyonları barındırıyor. Uçağın toplam ağırlığının yaklaşık 450-500 kilogram azaltılması, bu geliştirmelerin başında geliyor. Gövdede kompozit malzeme kullanımının artırılması, bazı metal aksamların daha hafif alaşımlarla değiştirilmesi ve mevcut metal bileşenlerde yapılan inceltmeler sayesinde elde edilen bu hafifleme, uçağın performans zarfını doğrudan genişletiyor. Ağırlıktaki bu azalma, uçağın manevra kabiliyetini ve tırmanma oranını artırırken, daha az yakıt tüketimi ile havada kalış süresini ve faydalı yük taşıma kapasitesini de kayda değer ölçüde iyileştiriyor.
Aerodinamik olarak ise HÜRKUŞ-II, daha rafine bir yapıya kavuşturulmuş durumda:
• Burun ve Pervane: Pervane "spinner"ı daha aerodinamik bir form kazanırken, motor hava alıkları ve egzoz çıkışları yeniden tasarlandı. Bu değişiklikler, uçağa daha ince ve modern bir burun profili kazandırdı.
- İniş Takımı: Burun iniş takımında yapılan modifikasyon, ağırlık azaltma çabalarına katkı sağlayan bir diğer önemli unsur olarak öne çıkıyor.
- Kanat ve Winglet: Orijinal tasarımla aynı kanat profili korunurken, sonradan eklenen kıvrık kanat ucu (winglet) yapısı değiştirildi. Daha küçük ve verimli bir winglet tasarımı ile kanatların aerodinamik verimliliği artırıldı.
- Kuyruk Yapısı: Ağırlık optimizasyonuna paralel olarak kuyruk tasarımı da daha etkin ve hafif bir yapıya kavuşturuldu.
Yerlileştirme hamlesi
HÜRKUŞ projesinin ilk uçuşundan bu yana geçen 11 yıllık süreçte, Türk savunma sanayii ekosisteminin kazandığı yetenekler, yeni nesil HÜRKUŞ'a doğrudan yansıdı. Kanopi, Soğutma Sistemi, Hidrolik Pompa, Telsiz ve IFF (Dost-Düşman Tanımlama) gibi kritik alt sistemler tamamen yerli ve milli imkanlarla geliştirildi.
Bu başarı, projedeki yerli alt yüklenici sayısını artırarak savunma sanayii ekosisteminin sürdürülebilirliğine ve derinleşmesine önemli bir katkı sağlıyor. HÜRKUŞ ile başlayan bu milli sistem geliştirme tecrübesi, HÜRJET ve Milli Muharip Uçak KAAN gibi daha karmaşık projelerde kendini göstermeye devam ediyor.
İmzalanan sözleşme uyarınca 55 adetlik HÜRKUŞ-II siparişinin teslimatlarının 2026 ve 2027 yıllarında tamamlanması öngörülüyor. Henüz uçağın silahlı versiyonuna yönelik resmi bir siparişin bulunmadığı da belirtiliyor.
Kaynak: gdhDigital