ABD Hava Kuvvetleri, ilk T-7A Red Hawk eğitim uçağını teslim aldı

Burak Seletuz Burak Seletuz / 07.12.2025 07:00

ABD Hava Kuvvetleri, modern pilot eğitim doktrinini kökten değiştirmesi beklenen ilk T-7A Red Hawk eğitim uçağını, Joint Base San Antonio–Randolph üssünde teslim aldı.

ABD Hava Kuvvetleri, ilk T-7A Red Hawk eğitim uçağını teslim aldı

T-7A Red Hawk

5 Aralık’ta 12’nci Uçuş Eğitim Filosu’na ulaşan Red Hawk, Hava Eğitim ve Öğretim Komutanlığının (AETC) yeni nesil eğitim sürecinin resmi başlangıcını işaret ediyor.

T-38 Talon’un yerini alacak yeni nesil eğitim uçağı

AETC Planlama, Program, Gereksinimler ve Uluslararası İlişkiler Direktörü Tuğgeneral Matthew Leard, teslimatın program açısından tarihi bir adım olduğunun altını çizdi:

Bu uçak teslimatı, programdaki ilerlemenin fiziksel olarak görülebilen ilk temsilidir.

T-7A Red Hawk, ABD Hava Kuvvetlerinin 60 yılı aşkın süredir kullandığı T-38 Talon’un yerini alacak. Leard, T-38’in artık bakım maliyeti yüksek ve modern platformlarla uyumsuz hâle geldiğini belirterek şu değerlendirmeyi yaptı:

T-38 birkaç kez ömür uzatma programına alındı fakat uçak hem yaşlandı hem de güncel operasyonel ihtiyaçlara cevap veremiyor. Uçağı uçabilir halde tutmanın yükselen bir maliyeti var.

Tuskegee havacılarının mirası: Red Tails’ın yeni uçağı

T-7A, ABD tarihine damga vurmuş Tuskegee Airmen onuruna "Red Hawk" ismini taşıyor. Uçak, bu mirası sürdüren 99’uncu Uçuş Eğitim Filosu (Red Tails) bünyesinde görevlendirilecek.

Filonun komutanı Yarbay Michael Trott, T-7A’nın eğitime getireceği dönüşümü şu sözlerle anlattı:

T-7’nin gelişmiş eğitim sistemini kullanarak engelleri yıkma ve varsayımlara meydan okuma geleneğini sürdüreceğiz. 99’uncu Filo, pilot yetiştirme yöntemini baştan yazacak ve Amerika’nın gelecek nesil savaşçıları için eğitim anlayışını şekillendirecek.

Beşinci nesil harbe uygun eğitim: Bilgi yönetimi ve veri analizi

19’uncu Hava Kuvvetleri Komutanı Tümgeneral Gregory Kreuder, T-7A’nın pilot eğitiminde paradigma değişikliği yaratacağını vurguladı:

Öğrenciler ilk günden itibaren sadece uçmayı değil; bilgi yönetimini, gelişmiş sensörlerden gelen veriyi yorumlamayı ve karmaşık ortamda kritik kararlar almayı öğrenecekler. Bu uçak, temel eğitim ile beşinci nesil savaşın gerçekleri arasındaki farkı kapatmamızı sağlıyor.

Kreuder, T-7A sayesinde daha yetkin ve sezgisel savaşçıların sistemin içine daha hızlı entegre edileceğini belirtti.

Açık mimari ve yazılım tabanlı yaklaşım

Tuğgeneral Leard, T-7A’nın kabiliyet sıçramasını modern teknolojiyle yapılan bir karşılaştırmayla açıkladı:

T-7, gelecekte ihtiyaç duyacağımız açık bir platform. Nasıl basit telefonlardan yazılım temelli akıllı cihazlara geçiş yaptıysak, bu uçak da aynı dönüşümün havacılık versiyonudur.

Uçağın açık mimarisi, teknolojinin gelişimine göre sürekli güncellenebilmesine imkân tanıyor. Fly-by-wire kontrol sistemi ise eğitmenlerin uçuş özelliklerini eğitim süreci boyunca değiştirebilmesine olanak tanıyor.

Yeni eğitim müfredatı: Veri odaklı ve kişiselleştirilmiş

Kreuder, T-7A’nın sunduğu kapasitenin mevcut eğitim modeline “basitçe eklenemeyeceğini” ve sistemin tümüyle yeniden kurgulanması gerektiğini belirtti:

T-7’yi daha önce mümkün olmayan çok alanlı ve karmaşık senaryolarda kullanacağız. Bu nedenle yeni jeti eski modele uydurmamalıyız.

Kaynak: gdhDigital

Son Haberler