Fransa FCAS’ta Almanya’ya rest çekti: Gerekirse tek başımıza üretiriz

Dassault Aviation CEO’su Eric Trappier, Fransız uçak üreticisinin yeni bir savaş uçağını tek başına geliştirme kapasitesine sahip olduğunu açıkladı. Trappier, Almanya’yı da benzer bir adım atmaya davet etti; açıklama, Avrupa ortak projesi FCAS’ta yaşanan gerilimleri gözler önüne serdi.
Fransa, Almanya ve İspanya, insansız savaş uçaklarıyla birlikte uçabilecek geleceğin savaş uçaklarını geliştirmek için çalışıyor. Ancak 100 milyar avro değerindeki proje, Airbus ile Dassault arasındaki anlaşmazlıklarla sarsıldı. Almanya, Dassault’u hava aracının inşa etme aşamasına geçilmesini engelleyerek liderliği tek başına talep etmekle suçladı.
Almanya tek başına devam edebilir
Almanya parlamentosunun savunma komitesinin önde gelen bir üyesi geçen ay Berlin’in FCAS’tan ayrılabileceği ihtimalini gündeme getirmiş ve hükümetin hızlı bir karar vermesi gerektiğini açıklamıştı.
Trappier, mevcut savaş uçakları için açılan parça fabrikasının açılışında anlaşmazlık hakkında sorulduğunda, “Almanlar şikayet edebilir ama biz bunun nasıl yapılacağını biliyoruz. Eğer tek başlarına hareket etmek isterlerse, öyle yapsınlar.” dedi.
Altıncı nesil savaş uçağı konusundaki yetkinlikleri sorulduğunda ise Trappier, “Evet” yanıtını verdi ve bunun Fransız hükümetinin kararı olacağını ekledi. “Başından sonuna kadar her şeyi nasıl yapacağımızı biliyoruz; bunu 70 yılı aşkın süredir gösterdik.” dedi.
Karar süreci ve iş paylaşımı tartışmaları
Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron ve dönemin Almanya Şansölyesi Angela Merkel, 2017’de projesini başlatmış; İspanya iki yıl sonra projeye katılmıştı.
Fransız sanayi kaynakları, gerilimin Madrid’in katılımıyla zirveye ulaştığını, bunun Airbus’ın programdaki ağırlığını artırarak Dassault’un günlük kararlar üzerindeki oy üstünlüğünü kaybetmesine yol açtığını belirtti. Alman kaynaklar ise Dassault’un projeyi domine etmeye çalıştığını ve en işleri Fransa’da tutarak işlerin eşit dağılımını bozduğunu iddia etti.
Analistler, Fransa’nın ağır borç yükü nedeniyle tek başına yeni nesil savaş uçağını finanse etmede zorlanabileceğini, Almanya’nın ise gerekli bazı teknolojilerde yakın geçmişte deneyimi bulunmadığını belirtiyor.

Dassault’un kontrol talebi
Trappier, Dassault’un projenin insanlı savaş uçağı üzerinde daha net kontrol talep ettiğini, Airbus’a ise sorumluluğunda olduğu geniş savaş sistemi parçalarında benzer hareket alanı sağladıklarını söyledi: “Almanlar da dahil iş birliğine tamamen açığız, ama küçük bir şey istiyoruz: programı yürütme kapasitesini bize verin.”
Trappier, karar mekanizması ile ilgili olarak, “Üçümüzün oturup yüksek seviyeli bir uçağın geliştirilmesindeki tüm teknik detayları kararlaştırmasını kabul etmeyeceğim. Bu, her şeyi bizim yöneteceğimiz anlamına gelmiyor, aksine çok uzak.” dedi.
Almanya Şansölyesi Friedrich Merz Temmuz ayında, Fransa ve Almanya’nın mevcut iş paylaşımı anlaşmalarına bağlı kalması gerektiğini söylemişti. Trappier, Airbus savunma birimiyle görüştüğünü ancak henüz bir uzlaşma sağlanmadığını ve görüşmeler için bir son tarih vermeyi reddetti. Airbus ise FCAS/SCAF projesinin başarısına ve bugüne kadar yapılan tüm anlaşmalara bağlı kaldığını açıkladı.
Kaynak: savunmaSanayiSt