HÜRKUŞ-II için teslimat başladı


Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ) tarafından tasarlanan ve test uçuşları tamamlanan HÜRKUŞ-II’nin teslimatı başladı. İlk iki uçak İzmir Çiğli’de bulunan 2. Ana Jet Üs Komutanlığı’na teslim edildi. Üsse Ankara’dan gelen uçaklar su tagı ile karşılandı.
İki adet HÜRKUŞ ile 2010’dan bu yana kullanılan KT-1 uçakları İzmir Körfezi’nde kol uçuşu yaptı. Bu yıl sonuna kadar TUSAŞ toplam 10 adet HÜRKUŞ-II teslim etmeyi planlıyor.
Aerodinamik olarak daha da geliştirilmiş, hafifletilmiş uçaklar, Hava Harp Okulu’nu bitiren genç teğmenlerin uçuş eğitimlerinde SF260’lardan sonra ikinci aşamayı oluşturacak. Burada tamamlanan aşamadan sonra teğmenler gelecek yıldan itibaren HÜRJET’te eğitimlerini sürdürecek.
Türk Hava Kuvvetleri’ne toplam 55 adet HÜRKUŞ-II teslim edilecek.
HÜRKUŞ ile HÜRKUŞ II’nin farkları
Dış görünüş olarak burun ve kuyruk farklarının yer aldığı yeni nesil HÜRKUŞ’ta ağırlık konusunda da olumlu adımlar atıldı. Uçağın toplam ağırlığı yaklaşık 450-500 kilogram azaltıldı. Halen mevcut HÜRKUŞ’un maksimum kalkış ağırlığı olan 3750 kg göz önüne alındığında bu ciddi bir hafifleme.
Uçak üzerinde kompozit malzeme kullanımı artırılırken bazı bölümlerde de daha hafif metal ve alaşımlara yer verildi. Metal aksamda ayrıca inceltme ile hafiflik sağlandı.
Performans arttı
Hafiflik hem uçağın performansını artırırken hem de daha az yakıt harcanmasını ve havada kalış süresini de artıracak. Böylelikle uçak daha fazla yükü daha uzun saatler havada taşıyabilecek duruma getirilecek.
Ön gövdedeki farklar
Yeni HÜRKUŞ’a önden bakıldığında pervane için spinner olarak adlandırılan pervanenin üzerine gelen parçada TUSAŞ mühendisleri daha aerodinamik bir tasarım yaptı. Ayrıca motorun hava alış noktaları ile motor egzoz çıkışlarında da tasarım değişikliklerine gidildi.
Yeni HÜRKUŞ’a bakıldığında daha ince burun formu dikkat çekiyor.
Eski tasarıma göre burun iniş takımında da değişiklikler görüntülerde fark ediliyor. Bu durum ağırlık başta olmak üzere tasarım değişikliğinde etkili oldu.
Kanopi ve kokpit tasarımında da farklar mevcut. Eskiye göre açı biraz daha azaltılmış durumda.
Kanat uçları
Kanat tasarımı ile ilk uçak ile aynı. HÜRKUŞ’a daha sonra eklenen kıvrık kanat ucu (winglet) tasarımının değiştiğini görüyoruz. Eskiye göre daha küçük bir winglet uçağın kanadına eklenmiş.
Winglet kanadın daha verimli kullanılmasını sağlarken aerodinamik olarak düzenleme görevine de sahip.
Ayrıca kanat ve gövde birleşim yerlerinde de farklar mevcut.
Yeni kuyruk tasarımı
Dıştan bakışta burunla birlikte hemen göze çarpan değişikliklerden biri de kuyruk. Uçağın kuyruk tasarımında azalan ağırlık ile değişikliğe gidildi. Daha etkin bir kuyruk tasarımı gerçekleştirildi
Yerlileştirilen sistemler
İlk HÜRKUŞ’un gökyüzü ile buluşmasının üzerinden geçen 11 yıl boyunca Türk Savunma Sanayii bir çok konuda imalat gerçekleştirdi. Sistemler yerleştirildi. Bu gelişim Yeni HÜRKUŞ’a da yansıdı.
Kanopi, Soğutma Sistemi, Hidrolik Pompa, Telsiz ve IFF gibi birçok ekipman yerli ve millî hale getirildi. Bu başarı, yerli alt yüklenicilerin projeye dahil edilmesi ve savunma ekosisteminin güçlendirilmesine olanak sağladı.
HÜRKUŞ ile başlayan bu gelişim halen kendini HÜRJET ve Milli Muharip Uçak KAAN’da gösteriyor.
Toplam 55 uçak siparişi
İmzalanan anlaşmaya göre Türk Hava Kuvvetleri eğitim amaçlı 55 adet yeni HÜRKUŞ alacak. Uçakların 10’u 2025’te teslim edilecek. Kalan uçakların da teslimatı 2026 ve 2027’de tamamlanacak.
Henüz silahlı model konusunda ise resmi bir sipariş bulunmuyor.
Kaynak: tolgaOzbek