KAAN savaş uçağı, fırlatma koltuğunda Martin-Baker T-18T modelini tercih etti

Aksel Buzuter Aksel Buzuter / 23.06.2025 12:23

Türkiye'nin beşinci nesil savaş uçağı olarak geliştirilen KAAN, kritik bileşenlerinden biri olan fırlatma koltuğunda İngiliz savunma firması Martin-Baker’ın T-18T modelini kullanacak.

KAAN savaş uçağı, fırlatma koltuğunda Martin-Baker T-18T modelini tercih etti

KAAN

Söz konusu tercih, yüksek güvenlik ve operasyonel kabiliyetlerin önceliklendirildiğini ortaya koyuyor.

Martin-Baker T-18T koltuğu seçildi

Martin-Baker, dünya genelinde 100'den fazla hava platformunda kullanılan fırlatma koltuklarının önde gelen üreticisi konumunda. Şirketin resmi açıklamasına göre, KAAN için özel olarak geliştirilen T-18T koltuğu, pilot güvenliğini en üst seviyede sağlamayı hedefleyen son teknoloji çözümler barındırıyor.

Martin-Baker yetkilileri, “KAAN gibi beşinci nesil platformlar için geliştirilen T-18T, modern savaş ortamlarında hayatta kalma ihtimalini artıran üstün bir kurtarma sistemidir” ifadelerini kullandı.

KAAN savaş uçağı, fırlatma koltuğunda Martin-Baker T-18T modelini tercih etti
Paris Airshow 2025 kapsamında Martin-Baker, MK18 fırlatma koltuğunu sergiledi.

T-18T'nin teknik özellikleri

T-18T modeli, sıfır/0 kurtarma kabiliyetiyle dikkat çekiyor. Yani pilotun yerde sabit durumdayken bile güvenli şekilde fırlatılmasını mümkün kılıyor. Ayrıca koltukta entegre sensörler, dijital veri kayıt sistemleri ve otomatik iniş destek mekanizmaları yer alıyor. Bu yönüyle T-18T, hem güvenlik hem de görev sonrası analiz açısından gelişmiş çözümler sunuyor.

KAAN’ın kritik bileşenleri belirginleşiyor

Fırlatma koltuğu seçimi, KAAN’ın tasarım sürecindeki önemli dönüm noktalarından biri olarak görülüyor. Daha önce ASELSAN tarafından geliştirilen aviyonik sistemler ve çeşitli görev yükleri de kamuoyuna tanıtılmıştı. Martin-Baker iş birliği ise uçağın bazı kritik bileşenlerinde uluslararası çözüm ortaklarına da kapı araladığını gösteriyor.

Yerli-uluslararası denge

Her ne kadar KAAN projesinde yüksek yerlilik oranı hedeflense de, uzmanlar belirli alanlarda dünya standartlarında çözümlerin tercih edilmesini stratejik bir karar olarak yorumluyor. Savunma sanayii kaynakları, “Hayati sistemlerde güvenilir ve test edilmiş çözümlerin kullanılması, projenin başarısını doğrudan etkiler” görüşünü dile getiriyor.

Sonuç ve beklentiler

2028 yılı itibarıyla envantere girmesi planlanan KAAN, Türkiye'nin hava gücünde yeni bir dönemin kapısını aralayacak. Fırlatma koltuğu gibi detaylarda yapılan tercihler, uçağın operasyonel güvenliği açısından büyük önem taşıyor. Martin-Baker ile yürütülen bu iş birliği, projeye uluslararası ölçekte bir boyut kazandırırken, pilot güvenliği konusunda da güçlü bir zemin oluşturuyor.

Kaynak: gdhDigital

Son Haberler