KAAN'ın keskin gözü MURAD 600-A: 200 kilometre menzili olması bekleniyor
19.06.2025 10:37
Aksel Buzuter
Türk savunma sanayiinin teknoloji zirvesi Milli Muharip Uçak (MMU) KAAN için ASELSAN tarafından geliştirilen MURAD 600-A Aktif Elektronik Taramalı Dizi (AESA) radarının kabiliyetleri netleşiyor.
MURAD-600A
Edinilen son bilgilere göre, uçağın "gören gözü" olacak bu ileri teknoloji sistemin 180 ila 200 kilometre bandında bir tespit menziline ulaşması hedefleniyor. Bu kabiliyet, KAAN'a derinlikli durumsal farkındalık ve angajman üstünlüğü kazandırarak Türk Hava Kuvvetleri'ni geleceğin harekat ortamında bir adım öne taşıyacak.
Türkiye'nin beşinci nesil savaş uçağı geliştirme vizyonunun somut bir ürünü olan KAAN, ASELSAN'ın imzasını taşıyan milli aviyonik sistemlerle teçhiz ediliyor. Bu sistemler arasında hayati bir role sahip olan ve Galyum Nitrat (GaN) tabanlı yarı iletken teknolojisiyle üretilen MURAD 600-A AESA radarı, projenin en kritik güç çarpanlarından biri olarak kabul ediliyor.
AESA teknolojisi ile üstünlük
Geleneksel mekanik taramalı radarların aksine, binlerce küçük gönderme-alma modülünden oluşan bir diziye sahip olan AESA radarları, radar hüzmesini elektronik olarak anlık yönlendirebilme yeteneği sunuyor.
Bu teknoloji, MURAD 600-A'ya aynı anda birden fazla hedefi tespit etme, takip etme ve angaje olma imkanı tanıyor. Ayrıca, sentetik açıklıklı radar (SAR) moduyla yüksek çözünürlüklü yer haritalama ve bulut altı gözetleme gibi hava-yer görevlerini de etkin bir şekilde icra edebilmesini sağlıyor.
ASELSAN tarafından geliştirilen milli AESA radar ailesinin en gelişmiş üyesi olan MURAD 600-A, sahip olduğu bu çok fonksiyonlu yapı sayesinde KAAN pilotuna geniş bir durumsal farkındalık sunacak.
Radar, düşman elektronik harp sistemlerine karşı yüksek dayanıklılık gösterirken, düşük görünürlük (hayalet) özelliğine sahip hedeflerin dahi uzak mesafelerden tespit edilmesinde kritik bir rol oynayacak.
Son durum
ASELSAN yetkililerinden yapılan açıklamalara göre, MURAD 600-A radarının geliştirme sürecinde kritik tasarım aşaması başarıyla ilerliyor. Bu aşamanın tamamlanmasının akabinde prototip üretiminin ve zorlu yer/uçuş test süreçlerinin başlaması hedefleniyor.
MURAD radar ailesinin diğer üyeleri olan MURAD 100-A gibi sistemler ise AKINCI Taarruzi İnsansız Hava Aracı (TİHA) ve HÜRJET Jet Eğitim Uçağı gibi platformlarda başarıyla test ediliyor ve seri üretim aşamasına geçiyor.
Bu projelerden elde edilen tecrübe ve teknolojik birikim, MURAD 600-A'nın geliştirme ve entegrasyon takvimini de olumlu yönde etkileyen bir faktör olarak öne çıkıyor.
Stratejik kazanım
Türkiye'nin kendi imkanlarıyla AESA radarı tasarlayıp üretebilen sayılı ülkeler arasına girmesi, savunma sanayii alanında stratejik bir bağımsızlık anlamına geliyor.
MURAD 600-A'nın KAAN projesine entegrasyonu, sadece uçağın performansını ve beka kabiliyetini artırmakla kalmayacak, aynı zamanda Türkiye'nin teknolojik yetkinliğini ve uluslararası alandaki caydırıcılığını da pekiştirecek bir gelişme olarak değerlendiriliyor.
KAAN'ın 2028 yılında Türk Hava Kuvvetleri envanterine girmesi hedeflenirken, MURAD 600-A'nın bu süreçte uçağın en önemli stratejik kozlarından biri olması bekleniyor.
Kaynak: gdhDigital