KIZILELMA’dan sonra Avustralya da MQ-28A AMRAAM füzesi atış testi yaptı
Geçen hafta, Baykar tarafından geliştirilen KIZILELMA’nın ASELSAN MURAD, TOYGUN gibi sistemler kullanarak TÜBİTAK SAGE’nin GÖKDOĞAN hava-hava füzesinin dünyada ilk kez bir jet İHA’dan ateşlemesinin ardından bu alanda Avustralya-Boeing ortaklığı ikinci oldu. MQ-28A Ghost Bat Jet İHA, Avustralya’da AIM-120 AMRAAM füzesi ateşledi. Ancak hedef vurma görüntüleri paylaşılmadı.
Test, Güney Avustralya’daki Woomera’da yapıldı. Avustralya Savunma Bakanlığı’nın Boeing ile ortak geliştirdiği projede MQ-28A bir AIM-120 AMRAAM füzesiyle insansız bir hedef dronu yok etti.
Bu, insansız sistemlerin “sadık kanat adamı” (loyal wingman) konseptini gerçek savaş gücüne dönüştüren bir dönüm noktası olarak adlandırılıyor.
İçindekiler
- Savaş senaryosu
- KIZILELMA ve paralel giden projeler
- MQ-28A ve KIZILELMA farkları
- Avustralya 928 milyon dolar daha yatırdı
- Türkiye ve dünya için ne anlama geliyor
Savaş senaryosu
Avustralya Savunma Bakanlığı’nın 8 Aralık açıklamasına göre, MQ-28A Ghost Bat, Royal Australian Air Force (RAAF) E-7A Wedgetail erken uyarı uçağı ve F/A-18F Super Hornet savaş jetiyle entegre çalışarak, yerli üretim Phoenix Jet insansız hedef dronunu başarıyla imha etti.
Test, “taktiksel olarak gerçekçi bir senaryo” olarak tasarlandı. MQ-28A, füzeyi fırlatarak havada uçan bir düşman temsilcisini vurdu.
Test, Kasım ayında planlanan Aralık takvimine sadık kalınarak tamamlandı ve insansız platformun hava-hava füzesi entegrasyonunu kanıtladı. MQ-28A, 3.700 km menzili ve jet motoruyla F-35 gibi mürettebatlı jetlerle aynı hızda uçabiliyor, radar kesit alanını minimize eden tasarımıyla da gizli operasyonlara uygun.
KIZILELMA ve paralel giden projeler
KIZILELMA, 30 Kasım’da Sinop açıklarında ASELSAN MURAD AESA radarı ve TÜBİTAK SAGE Gökdoğan füzesiyle bir jet motorlu hedefi vurarak, insansız bir platformun Görüş Ötesi Füze BVR kullanarak ilk kez hedefini vurmuştu. Türkiye bu açıdan bir ilki gerçekleştirmişti. Bu test, Kızılelma’nın F-16’larla entegre MUM-T (mürettebatlı-insansız takım çalışması) yeteneğini de doğrulamıştı.
Avustralya’nın MQ-28A’sı ise benzer bir yolda ilerliyor. Her iki sistem de Collaborative Combat Aircraft (CCA) konseptini temsil ediyor. Havada muhtemel bir 5. Nesil Uçakta görev yapan pilot tarafından kontrol edilecek jet İHA, yeni bir konsepte de dikkat çekiyor.
MQ-28A ve KIZILELMA farkları
KIZILELMA, uçak gemilerinde de görev alabilecek şekilde tasarlandı. MQ-28A ise karaya dayalı operasyonlara odaklanıyor.
Bu paralellik, küresel savunma endüstrisinde bir yarışın habercisi. İnsansız sistemler, pilot kaybını minimize ederken, hava üstünlüğünü “sürü” (swarm) taktikleriyle çoğaltıyor. Uzmanlar, bu testlerin 2030’lara kadar hava savaşlarını tamamen değiştireceğini öngörüyor.
Avustralya 928 milyon dolar daha yatırdı
Testin hemen ardından Avustralya hükümeti, MQ-28A programına 1.4 milyar Avustralya doları (yaklaşık 928 milyon dolar) ek fon ayırdı. Bu para, 6 adet Block 2 operasyonel uçak üretimi ve Block 3 prototip geliştirme için kullanılacak.
Avustralya Savunma Bakanı Richard Marles, “Ghost Bat, RAAF için operasyonel bir yetenek sunma potansiyelini kanıtladı” dedi. Bu, 50 yıldan beri Avustralya’da tasarlanan ilk askeri uçak olarak da tarihi bir adım.
Türkiye ve dünya için ne anlama geliyor
Türkiye için bu gelişme, KIZILELMA’nın küresel rakiplerle aynı ligde olduğunu gösteriyor. Baykar’ın ihracatı (TB2 ve Akıncı ile 37 ülkeye ulaşan) ve Kızılelma’nın seri üretimi, TUSAŞ ANKA-3 gibi diğer projelerle birleşince, Türk savunma sanayii hava-hava savaşında liderliğe oynuyor.
Avustralya’nın testi ise ABD’nin CCA programını (örneğin NGAD ile entegrasyon) hızlandırabilir; Türkiye de KAAN fighter jetiyle benzer entegrasyonlar planlıyor.
Kaynak: tolgaOzbek