Selçuk Bayraktar, BAYKAR’ın yerli motor projelerini detaylarıyla açıkladı

Baykar Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, Türkiye'nin milli savaş uçağı motoru üretimi konusunda attığı adımları ve stratejik vizyonunu detaylandırdı.
BAYRAKTAR KIZILELMA
Baykar Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, jet motorlarının yerli üretimi için ciddi yatırımların sürdüğünü vurgulayarak, motor teknolojisinin önemi kadar, uçak sistemlerinde yüksek katma değer yaratan yazılım, radar ve elektro-optik sistemlere de dikkat çekti.
Jet motorunu da üreteceğiz
Türkiye'nin milli savaş uçağı dahil olmak üzere birçok platform için motor üretme hedefi bulunduğunu belirten Selçuk Bayraktar, bu alandaki çalışmaların uzun süredir devam ettiğini söyledi. Bayraktar, “Elbette öyle bir projemiz zaten var bizim. Jet motorlarını yapmıyorduk ama bu konuda da önemli bir eşiği geçtik. Artık kendi motorumuzu geliştiriyoruz” ifadelerini kullandı.
Bayraktar, TEI tarafından geliştirilen motorun Akıncı gibi büyük platformlarda kullanıldığını hatırlatarak, “Ancak bu motor daha da gelişmiş varyantlar için yetersiz kalıyor. Şu anda Akıncı ve Kızılelma için kendi motorumuzu geliştiriyoruz. Bu motorlar, daha güçlü ve daha sofistike sistemler olacak” dedi.
Yerli motorlar ve teknolojik derinlik
Bayraktar, piston motorlar konusunda Türkiye’nin son 10-20 yılda önemli bir birikim kazandığını vurgulayarak, “Bayraktar TB2’nin motorunu biz zaten kendimiz yapıyoruz. Bu motorlar araba motorlarından daha basit yapıda. Bayraktar TB3’te kullanılan motor ise TEI tarafından geliştirilen çok daha gelişmiş bir sistem” açıklamasında bulundu.
Jet motoru konusunda ise daha karmaşık bir süreç yürütüldüğüne dikkat çeken Bayraktar, “Jet motoru üretimi çocuk sahibi olmaya benzer. Belirli bir süreci vardır. Yeni bir motoru geliştirip üretmeniz 4 ila 5 yıl sürebiliyor. KAAN için geliştirilen motor çok daha büyük ve gelişmiş. O nedenle süreci de daha uzun” dedi.
Katma değer yazılım ve elektronikte
Baykar'ın temel uzmanlık alanının motor üretiminden ziyade, yazılım ve ileri seviye otonomi sistemleri olduğunun altını çizen Bayraktar, şu değerlendirmelerde bulundu:
Motor teknolojisi 1940’lara, 50’lere dayanıyor. Bugün Akıncı’da kullanılan motor 1970’lerden kalma bir teknolojiye sahip. Daha gelişmişini yapıyoruz elbette ama bizim için asıl katma değer; uçuş bilgisayarı, elektro-optik sistemler ve radar teknolojilerinde. Örneğin Aselsan’ın geliştirdiği radar ya da geliştirdiğimiz elektro-optik sistemler, motorun çok ötesinde bir değer taşıyor. Uçuş bilgisayarı size ait değilse, uçağa komut bile veremezsiniz.
Uluslararası işbirlikleri ve gelecek vizyonu
Bayraktar, Türkiye’nin savunma alanındaki uluslararası işbirliklerine de değinerek, Leonardo ile kurulan LBA Systems örneğini verdi. Bu ortaklığın yalnızca iki ülkenin çıkarlarını değil, küresel barış ve güvenliği de hedeflediğini belirtti.
Bu işbirliği, Türkiye’nin milli havacılık sanayii açısından çok önemli. Artık Türk mühendisliğinin geldiği nokta dünya genelinde tescillenmiş durumda. Yüksek teknoloji alanında geliştirdiğimiz ürünlerin küresel düzeyde kabul göreceğini düşünüyorum.
Kaynak: gdhDigital