TEI: KAAN’ın yerli motorlarını zamanında yetiştirip teslim edeceğiz
19.06.2025 10:16
Burak Seletuz
TUSAŞ Motor Sanayii (TEI), Türkiye'nin stratejik havacılık projeleri olan Milli Muharip Uçak (MMU) KAAN ve ilk yerli genel maksat helikopteri Gökbey'in motor geliştirme ve teslimat süreçlerinde kritik bir aşamaya gelindiğini duyurdu.
KAAN
TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut F. Akşit, KAAN'ın uluslararası pazardaki ilk başarısının gurur verici olduğunu belirtirken, Gökbey'in motoru için de seri imalat sözleşmesinin çok yakın olduğunu müjdeledi.
KAAN’ın motor geliştirme süreci hızla ilerliyor
Türkiye'nin savunma sanayii alanındaki en önemli projelerinden biri olan Milli Muharip Uçak KAAN'ın geliştirme faaliyetleri, motor sistemleri odağında yoğun bir şekilde sürüyor. Projenin en kritik bileşeni olarak kabul edilen motorun yerlileştirilmesi ve zamanında teslimatı, TUSAŞ Motor Sanayii'nin (TEI) öncelikli gündem maddesini oluşturuyor.
TEI Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut F. Akşit, konuya ilişkin yaptığı son değerlendirmelerde, motor geliştirme sürecinin büyük bir hızla ilerlediğini vurguladı.
"Kaan'ın geliştirme sürecinde tabii ki ilk önce uçak yapıldı ama peşinden motorun da yerleştirilmesi en önemli alt sistem diyoruz biz. Tam gaz devam ediyor diyelim. TEİ olarak biz ciddi gayret sarf ediyoruz," ifadelerini kullanan Akşit, projedeki kararlılığın altını çizdi.
Geçtiğimiz haftalarda KAAN'ın Endonezya'ya ihracatına yönelik imzalanan anlaşmanın, motor ekibi için de büyük bir motivasyon kaynağı olduğunu belirten Akşit, "Geçtiğimiz hafta içinde Endonezya'da milli uçağımızın uluslararası satışının yapılması bizi de motor ekibi olarak çok gururlandırdı. Yapılan satıştaki motorları inşallah zamanında yetiştireceğiz ve teslim edeceğiz. Zaten devletimiz bu imzayı atarken bize güvenerek atıyor. Biz de inşallah bu güveni boşa çıkarmayacağız," şeklinde konuştu.
Motorun ilk ateşlemesi yakın zamanlarda
Motorun ilk ateşlemesinin ne zaman yapılacağına dair kamuoyundaki beklentiye de değinen Akşit, net bir tarih vermekten kaçınmakla birlikte, bu önemli gelişmenin teslimat takviminden çok daha önce gerçekleşeceğini ve Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından duyurulacağını ifade etti.
Akşit, "Çok uzak olmayan bir zamanda diyelim. Çünkü teslimatlara bakarsanız burada 7 yıl falan konuşuluyor biliyorsunuz. Bu doğal bir süreç," diyerek projenin uzun soluklu yapısına dikkat çekti.
Geliştirilen motorun teknolojik seviyesine de vurgu yapan Akşit, "Kaan'ın motoru, uçak motorları arasında teknolojik olarak ilk 3'e veya 4'e girecek," diyerek iddiasını ortaya koydu.
GÖKBEY motoru
TEI'nin gündemindeki bir diğer önemli proje olan Gökbey genel maksat helikopterinin motoru TS1400'de de sevindirici gelişmeler yaşanıyor. Prof. Dr. Mahmut F. Akşit, Gökbey motoru için seri imalat sözleşmesinin imzalanmasının an meselesi olduğunu duyurdu.
Bu projedeki farklılığın altını çizen Akşit, "Gökbey'de Kaan'dan farklı olarak ve diğer motorlarından sivil sertifikalı bir motor isteniyor bizden. Bu sertifikasyon süreci biraz daha vakit alıyor.
Yoksa biz Gökbey'in motorunu uçuralı birkaç yıl oldu biliyorsunuz," dedi. Sivil havacılık otoritelerinin talep ettiği zorlu ve detaylı sertifikasyon sürecinin projenin takvimini etkilediğini belirten Akşit, "Şu anda sertifikasyonun nihai aşamalarına geldik diyebiliriz," sözleriyle sürecin başarıyla tamamlanmak üzere olduğu sinyalini verdi. Bu onayın alınmasıyla birlikte, Türkiye'nin ilk milli helikopter motorunun seri üretimi için yasal ve teknik tüm engeller ortadan kalkmış olacak.
Kaynak: gdhDigital