Gizli belgeler sızdırıldı: Hindistan’ın MiG-29K savaş uçaklarında radar krizi!

Hacker grubu Black Mirror tarafından sızdırılan bilgilerde, Hindistan Donanması’na ait MiG-29K ve MiG-29KUB uçaklarına entegre edilen Zhuk-ME radar sisteminde yaşanan sürekli teknik sorunlara ilişkin Rusya’ya ait belgeler yer aldı. Belgeler, radarın güvenilirliğinde uzun süredir devam eden sorunların, Rusya ile Hindistan arasındaki savunma iş birliğinde yeni bir krize neden olduğunu gösteriyor.
Sızdırılan belge, “Hindistan Donanması’na Ait MiG-29K/KUB Uçaklarındaki Zhuk-ME Radarının Güvenilirliği ve Performansı Raporu” başlığını taşıyor ve Rusya’nın devlet savunma sanayii kuruluşu Rostec ile bağlantılı kaynaklardan alındığı bildiriliyor. Belgede, yıllardır Rus ve Hint yetkililer arasında radarın düşük güvenilirliği, tekrarlayan bileşen arızaları ve yerine getirilmeyen sözleşme yükümlülükleri üzerine yapılan görüşmeler detaylandırılıyor.
Zhuk-ME radarları, Rusya merkezli NIIR Phazotron tarafından geliştiriliyor. Şirket, yılda ortalama 40 ila 50 adet radar üretimi gerçekleştiriyor. Bu radarlar, MiG-29K/KUB uçaklarına entegre edilmek üzere Hindistan Donanması’na tedarik ediliyor. Ancak belgeler, radarların beklenen performans seviyelerine ulaşamadığını ortaya koyuyor.
Radarın performans değerleri beklenenin altında kaldı
Rapor, radarın güvenilirliğinin, Hindistan’ın 2004 yılında Rus MiG Şirketi (RAC MiG) ile imzaladığı tedarik sözleşmesinde belirtilen seviyelerin çok altında kaldığını ortaya koyuyor. Belgede, radarın arızalar arası ortalama çalışma süresinin (MTBF) 150 uçuş saati olarak belirlenmiş sözleşme gereklilikleri yer aldı.
Ancak Hindistan Donanması’nın INS Hansa hava üssünde düzenlenen yıllık Rus-Hint güvenilirlik toplantılarında toplanan gerçek performans verileri, bu değerlerin çok daha düşük olduğunu gösterdi.
Süregelen arızalar ve düşük performans
2016 ile 2018 yılları arasında filosunda tekrarlayan radar arızaları kaydedildi. 2016 yılının başlarında radarın güvenilirliği yalnızca 97 saat MTBF olarak ölçüldü; böylece sözleşmede belirlenen sınırların oldukça altında kaldı. 2017’nin ortalarına gelindiğinde MTBF değeri 60 saate kadar düştü. Sonraki testlerde kısa süreli iyileşme görülse de Hintli subaylar, radarın “tatmin edici olmayan çalışması” ve tekrarlayan arızalar nedeniyle RAC MiG ve Rusya’nın savunma ihracat kurumlarına resmi şikayetler göndermeye devam etti.
İç yazışmalarda, Hindistan Donanması’nın radarın güvenilirliğine yönelik eleştirilerini içeren Mart, Haziran ve Temmuz 2018 tarihli çeşitli notlara atıfta bulunuluyor. Bu belgelerde arızalı Zhuk-ME birimleri ve onarımlardaki gecikmeler vurgulanıyor. Hint tarafı, üç modernize edilmiş radar üzerinde yapılan sınırlı testlerin “tatmin edici” sonuçlar göstermesine rağmen genel güvenilirlik sorunlarını çözmemesi nedeniyle, tüm radar sistemlerinin Rusya’nın maliyetiyle yeniden üretilmesini talep etti.
Sahte uçuş verileri iddiası
Sızdırılan rapora göre, güvenilirlik hesaplamalarında kullanılan uçuş süresinin bir kısmı, sahte radar modülleriyle gerçekleştirilen sortileri içeriyordu. Bu durumun, istatistikleri yapay olarak yükselttiği ve sistemin gerçek operasyonel yetersizliklerini gizlediği belirtildi. Belgede, “Gerçek gösterge, Zhuk-ME radarının fiili güvenilirliğini yansıtamaz.” ifadesi yer aldı.
Rusya’nın müdahalesi ve sonuçsuz kalan modernizasyonlar
Yinelenen arızalar üzerine geliştiricisi NIIR Phazotron, Rostec iştiraklerinden biri olan KRET gözetiminde çeşitli yeniden tasarımlar ve blok değişimleri gerçekleştirdi. Bu çalışmaların, radarın sözleşmede belirtilen performans seviyelerine ulaşmasını amaçladığı belirtildi. Ancak sızdırılan belgelerde, kalan modernizasyon maliyetlerinin hangi tarafça karşılanacağı konusunun “hala belirsiz” olduğu ifade ediliyor.
Mayıs 2019 itibarıyla Hindistan Donanması, Zhuk-ME radarını orijinal üretici sertifikasından çıkardı ve bu sistemi MiG-29K/KUB uçaklarının onaylı bileşeni olmaktan resmen çıkardı.
Rus-Hint savunma iş birliğinde yeni kriz
Bu belgeler, Black Mirror grubunun Rusya’nın devlet savunma kurumlarını hedef alan son saldırılardan biri oldu. Sızdırılan yeni belgeler, Hindistan’ın en maliyetli savaş uçağı tedarik programlarından birini etkileyen uzun süredir devam eden güvenilirlik sorunlarına ve teknik kalite ile satış sonrası destek konularında Rusya-Hindistan savunma iş birliğinde artan gerilime ışık tutuyor.
Kaynak: savunmaSanayiSt