Sızan belgeler, Hindistan’ın MiG-29K uçaklarında radar arızalarını ortaya koydu

Rusya merkezli savunma sanayi devi Rostec’e ait belgelerin sızdırılması, Hindistan’ın MiG-29K savaş uçaklarında kullanılan Zhuk-ME radar sistemleriyle ilgili ciddi teknik sorunları gözler önüne serdi.
MiG-29K
Belgeleri yayınlayan Black Mirror adlı hacker grubu, radarların beklenen performansın çok altında çalıştığını ve güvenilirlik standartlarını karşılamadığını öne sürdü.
Beklenen performansın altında
Sızan belgelerde, 2004 yılında imzalanan sözleşmeye göre radarların arıza öncesi ortalama çalışma süresinin (MTBF) 150 saat, arızalar arasındaki sürenin (MTBD) ise 120 saat olarak belirlendiği yer alıyor. Ancak 2016–2018 dönemine ait teknik raporlar, bu değerlerin sırasıyla 97 ve 20 saate kadar düştüğünü ortaya koyuyor.
Belgelerde, radarların “düşük istikrar” ve “tekrarlayan modül arızaları” nedeniyle sık sık görev dışı kaldığı ifade ediliyor. Radar üreticisi NIIR Phazotron, sistemin iyileştirilmesi için KRET denetiminde bazı blok yükseltme çalışmaları yürütse de maliyet ve sorumluluk paylaşımında belirsizliklerin sürdüğü belirtiliyor.
Hindistan radarları envanterden çıkardı
2019 yılında Hint Donanması, Zhuk-ME radarlarını resmî sertifikalı bileşen listesinden çıkarma kararı aldı. Bu adım, radarların artık MiG-29K/KUB uçaklarında onaylı ekipman statüsünü kaybettiği anlamına geliyor.
Defence Blog’un haberine göre, Hint makamları bu kararın ardından uçakların görev kabiliyetini korumak için farklı radar alternatiflerini değerlendirmeye başladı.
Manipüle edilen testler iddiası
Belgelerde ayrıca, radarın performans sorunlarının gizlenmesi için bazı test uçuşlarında “sahte modüllerle” denemeler yapıldığı öne sürülüyor. Bu uygulamanın, radar güvenilirlik oranlarını “gerçekte olduğundan daha yüksek göstermek” amacıyla gerçekleştirildiği belirtiliyor.
Belgelerde yer alan bir iç yazışmada şu ifadeye yer veriliyor:
Bu test sonuçları, gerçek operasyonel güvenilirliği yansıtmamaktadır.
Kaynak: gdhDigital